Wat doet een klantenservice?

22/01/2021
265
klantenservice

Een klantenservice biedt diensten en ondersteuning aan bestaande (potentiële) klanten. Klanten kunnen vragen hebben over aankopen of over het gebruik van een product. Deze service wordt vaak gegeven via een telefonisch consult. Het komt steeds vaker voor dat bedrijven gebruik maken van een website, e-mail of zelfs een geautomatiseerde Chabot om de klanten hulp te bieden.

Snelheid van klantenservice

Responsiviteit en snelheid is heel belangrijk voor servicekwaliteit en kan als snel bepalend werken voor de klant. Responsiviteit heeft de grootste invloed op de mate van de klanttevredenheid. Indien je de kwaliteit van de klantenservice wilt verbeteren kun je beginnen met het ophogen van de servicesnelheid, er zijn verschillende soorten servicesnelheid.

Ten eerste is reactietijd. Dit is hoe snel de klant een allereerst antwoord krijgt op zijn/haar verzoek. Dit is het moment dat de klant weet dat het probleem gehoord wordt. Daarna is er nog de gemiddelde reactie tijd, dit is de gemiddelde tijd tussen verschillende antwoorden. Als laatste is er nog het probleem oplost tijd, dit is de gemiddelde tijd waarin een vraag van een klant daadwerkelijk opgelost is.

Helderheid

Helderheid overbrengen naar een klant hangt af van meerdere aspecten. Ten eerste is het belangrijk dat er een heldere communicatie is, het is hierbij belangrijk dat de klantenservice medewerker in enkele woorden de informatie goed kan overbrengen naar de klant. Hierdoor wordt het voor de klant makkelijker om de informatie te verwerken en is er minder mentale inspanning nodig vanuit beide partijen.

Ook is structuur een belangrijk element, dit wordt al vaak gedaan door het inzetten van makkelijk onthoudbare telefoonnummers bij nummerklantenservice.nl kun je veel telefoonnummers van bedrijven achterhalen, hierbij zul je zien dat vele hiervan makkelijke telefoonnummers zijn. Dit is een bewuste keuze van het bedrijf zodat de klant makkelijk het bedrijf kan contacteren.

Vriendelijkheid

Een ander aspect dat belangrijk is bij een klantenservice is vriendelijkheid. Dit is de menselijke kant van het spectrum. Alle communicatie en service is gebaseerd op menselijke communicatie. Het is dus belangrijk dat bedrijven een jij-focus hanteren naar de klant toe. Daarnaast is e-commerce volledig ontdaan van menselijke interactie, daarom is de klantenservice het enige overgebleven moment dat een klant menselijke interactie kan opzoeken.

Lees ook:  Bezienswaardigheden in Rotterdam

Recent

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

Innovatie en uitdagingen in de elektronica-industrie

Zo werkt de industrie aan energiebesparing en bedrijfsveiligheid

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings