Hoe afhankelijk zijn we van China, als het gaat om elektrische auto’s?

07/12/2022
195
Elektrische auto's

De Europese Unie heeft een nieuwe uitdaging gesteld. Vanaf 2035 mogen er namelijk alleen nog maar auto’s op de markt komen die geen CO2 uitstoten. In het tweede kwartaal van 2022 kwamen er tien procent nieuwe elektrische auto’s op de markt, dat is nog niet voldoende volgens de EU.

Veel ecologen vinden het een goed idee van de Europese Unie. Wel zeggen ze dat er nog veel obstakels op de weg liggen. Europa loopt namelijk ontzettend achter als het gaat om de productie van elektrische auto’s. Hierdoor zijn we ontzettend afhankelijk van de grote spelers, zoals China.

Hoe groot is het probleem?

De oorlog in Oekraïne toont aan dat we absoluut niet afhankelijk moeten worden van andere landen, zo zeggen veel onderzoekers. Het probleem hierbij is dat we het al heel ver hebben laten gaan, als Europese Unie zijnde. Mocht China namelijk Taiwan binnen vallen, dan kunnen ze ons met de rug tegen de muur zetten. China heeft namelijk veel belangrijke grondstoffen in handen. 

Kijkende naar de grondstoffen die bijvoorbeeld nodig zijn voor elektrische autobatterijen zijn we afhankelijk van Congo en Australië. Ze hebben namelijk ontzettend veel kobalt en lithium in de grond zitten. Dit is alleen een klein detail van de gehele elektrische auto. Hoe groter het plaatje wordt, hoe belangrijker en dominanter China wordt, zeggen industriële ecologen.

Het dominante China

Als je kijkt naar de productieaandelen bij de autobatterijen en elektrische auto’s is er een duidelijke lijn. China heeft de touwtjes in handen. Zo hebben ze 75 procent van de productie in autobatterijen. Waarbij Europa en de Verenigde Staten het moeten doen met een gezamenlijke 10 procent. Bij de productie van een volledige elektrische auto doet Europa het beter, hierbij hebben ze namelijk 25 procent van de productie. China overigens meer dan de helft. In de Verenigde Staten zal het leasen van een elektrische auto niet gemakkelijk gaan, een bedrijfswagen leasen overigens wel.

Volgens Europarlementariër Jan Huitema, die namens de VVD betrokken was bij de vele overleggen over de CO2 vrije auto’s, is het een heel groot belang. Het gaat namelijk verder dan alleen de afhankelijkheid van elektrische auto’s. Ook onze energietransitie wordt deels bepaald door China. We hebben namelijk grondstoffen nodig voor onder andere windmolens en zonnepanelen. Wel werkt de Europese Unie aan nieuwe wetgeving, om dat te voorkomen.

Meer vrienden maken

Binnen Europa hebben we niet de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat de grondstoffen zelf geproduceerd kunnen worden. Dat komt mede doordat het bouwen van een mijn gemakkelijk 15 jaar duurt. Hierdoor zal 2035 niet gehaald worden. Ook nu weer heeft China dat beter voor elkaar, zij hebben namelijk in de jaren 80 al mijnen gebouwd voor deze kritische grondstoffen. Hierdoor moeten wel als EU zijnde gaan aankloppen bij landen zoals Australië en Canada. Maar ook landen zoals Congo en Nigeria kunnen een belangrijke rol spelen, in het zorgen voor meer elektrische auto’s leasen.

Lees ook over de meest verkochten auto's van Nederland

Lees ook:  Eerste Android auto in Nederland

Recent

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

Innovatie en uitdagingen in de elektronica-industrie

Zo werkt de industrie aan energiebesparing en bedrijfsveiligheid

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings