Het is weer november wat betekent dat de feestdagen van december er weer aankomen. Als eerste Sinterklaas en daarna de kerstdagen. Veel mensen beginnen dan nu ook nu al met het zoeken naar inspiratie en de eerste aankopen. Aan het einde van November komt dan natuurlijk Black Friday en Cyber Monday weer om de hoek kijken.
Oorsprong
Black Friday is een traditie die is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het idee is dat veel winkels zowel offline als online grote kortingen geven op diverse producten. Met name op Cyber Monday zijn er veel webshops die kortingen geven. In het Verenigd Koninkrijk is het toppunt van deze nieuwe trend al bereikt. Hier lijkt het er dan ook op dat ze het hoogtepunt hebben gehad. In Nederland is dit een heel ander verhaal. De laatste jaren zien we hier eigenlijk steeds een oplopende trend. Dit geldt dan voor zowel voor Black Friday als voor Cyber Monday. Gekeken naar de laatste jaren blijven we dus een toename zien in het aantal bedrijven en klanten die aan de actie meedoen.
Korreltje zout
Al deze kortingen en acties worden natuurlijk ook groots aangekondigd. Toch dient de consument alles met een korreltje zout te nemen. Zo is het namelijk zo dat sommige bedrijven de prijzen in november extra verhogen om het te laten lijken alsof consumenten enorme kortingen krijgen. De consument moet zich dan hardop afvragen of bepaalde kortingen wel redelijk zijn. Als iets van 200 euro is afgeprijsd voor 50 euro dan is het verstandig om eens goed na te gaan of het wel klopt. In de realiteit blijkt dan bijvoorbeeld dat het product misschien al eerst maar 50 euro kostte. Misleiding ligt dan ook altijd op de loer. Zeker bij deze twee dagen waaraan steeds meer bedrijven meedoen. Er zijn er altijd die misbruik willen maken van de situatie.
Reviews
Daarnaast is het ook belangrijk dat de consument weet dat er op grote schaal wordt gefraudeerd met reviews. Dit geldt in het speciaal voor kleinere websites maar ook voor de grote. Op Bol.com kan iedereen namelijk een review achter laten zonder dat hij of zij het product heeft gekocht. Verkopers kunnen daardoor zelf reviews achter laten waardoor mensen denken dat het een prima product is. Na aankoop blijkt dit dan niet zo te zijn. Dit geldt zeker ook voor producten waar een consument bedenkingen bij kan hebben.
Te mooi om waar te zijn
Als een product namelijk te mooi lijkt om waar te zijn dan is dit ook vaak zo. Check voor de zekerheid of het product ook een eigen website heeft van de verkopende partij bijvoorbeeld. Daarbij is het ook handig om de naam van verkopende partij in Google in te geven. De meeste problemen die er zijn met bedrijven en negatieve waarschuwende reviews zijn hierdoor te vinden.