Het aantal Nederlanders dat ervoor kiest om motor te rijden neemt gestaag toe, volgens recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Uit gegevens blijkt dat het aantal geregistreerde motorfietsen in Nederland in de afgelopen jaren aanzienlijk is gestegen. Deze trend weerspiegelt de groeiende populariteit van motorrijden als vrijetijdsbesteding en vervoersmiddel in ons land.
Volgens recente gegevens van het CBS staat Nederland aan de vooravond van een motorrevolutie. Begin 2024 waren er meer dan 703 duizend geregistreerde motorfietsen, wat een opmerkelijke toename van 8,9 procent betekent ten opzichte van vijf jaar eerder. Deze stijging is niet alleen te danken aan ervaren rijders, maar ook aan een groeiend aantal mensen dat besluit om je motorrijbewijs te halen.
Redenen achter de groei van motor rijden
Het aantal mensen dat ervoor kiest om hun motorrijbewijs te halen en op een motor te gaan rijden, neemt toe. Maar waarom is dat? Een belangrijke reden is dat motorrijden een handige manier van vervoer is, vooral tijdens drukke spitsuren met files. Met een motor kunnen mensen sneller door het verkeer manoeuvreren en daardoor eerder thuis zijn. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook geld, vooral gezien de stijgende benzineprijzen.
De gemiddelde prijs van benzine Euro95 in februari 2024 bij bemande snelwegstations bedroeg 1,971 euro per liter en bij onbemande stations buiten de snelweg was dit 1,941 euro per liter. Ondanks deze prijsstijgingen blijft motorrijden aantrekkelijk vanwege de mogelijkheid om geld te besparen op brandstofkosten in vergelijking met auto's.
De cijfers van de pompprijzen laten zien hoeveel mensen betalen voor benzine wanneer ze tanken. In februari 2024 bedroeg de gemiddelde prijs van benzine Euro95 bij bemande snelwegstations 1,971 euro per liter, terwijl het bij onbemande stations buiten de snelweg iets lager lag, namelijk 1,941 euro per liter. Dit betekent dat mensen meer betalen wanneer ze tanken bij een bemand station langs de snelweg.
Deze prijsstijgingen hebben invloed op de portemonnee van mensen die afhankelijk zijn van hun auto of motor voor dagelijkse reizen. Het kan hen dwingen om hun budget aan te passen en andere manieren te zoeken om geld te besparen. Sommigen zullen wellicht minder rijden of overstappen op meer brandstofzuinige voertuigen.
Daarom is het niet verrassend dat meer mensen ervoor kiezen om motor te gaan rijden. Naast het vermijden van files en het besparen van tijd, biedt motorrijden ook een gevoel van vrijheid en avontuur dat veel mensen aanspreekt.
Motor rijden vooral interessant bij 50 plussers
Het CBS onthult ook interessante demografische verschuivingen in het motorbezit. Meer dan de helft van de particuliere motoren behoort toe aan 50-plussers, terwijl 1 op de 10 motoreigenaren jonger is dan 30 jaar. Opmerkelijk is de groei van het aantal motorfietsen in bezit van 65-plussers, die in 2023 met ruim 9 procent toenam. Deze vergrijzing van motorbezit is een fenomeen dat de motorwereld verder diversifieert.
Naast veranderingen in eigendom zijn ook de leeftijd en staat van de motorfietsen zelf onder de loep genomen. Begin 2024 was meer dan 30 procent van de motoren 25 jaar of ouder, terwijl slechts 12 procent jonger was dan 5 jaar. Deze gegevens werpen een interessant licht op de duurzaamheid en het behoud van motorfietsen in Nederland.
In Drenthe de meeste motorrijders
Nederland kent ook regionale variaties in motorbezit. In Drenthe is het motorbezit het hoogst met 55 motorfietsen per duizend inwoners. Fryslân en Zeeland volgen respectievelijk op de tweede en derde plaats. In Zuid-Holland daarentegen zijn er slechts 31 motorfietsen per duizend inwoners.
De groei van motorrijbewijzen heeft niet alleen sociale implicaties maar ook economische gevolgen. De verkoop van motoren, accessoires en aanverwante diensten neemt toe, wat de transport- en recreatiesector stimuleert. Bovendien draagt de populariteit van motorrijden bij aan het toerisme, omdat motorrijders vaak kiezen voor schilderachtige routes en pittoreske bestemmingen.
De CBS-cijfers bevestigen dat motorrijden in Nederland in opkomst is. Met meer mensen die hun motorrijbewijs halen, groeit niet alleen het aantal motoren op de weg, maar ook de diversiteit binnen de motorwereld. Deze trend heeft niet alleen sociale voordelen, maar draagt ook bij aan de economie en het toerisme in ons land. Het lijkt erop dat de liefde voor motorrijden een steeds breder publiek aanspreekt en een blijvende impact heeft op de Nederlandse wegen.