Collin Stuart maakt getallen weer populair!

14/12/2023
127
collin stuart

Veel mensen gooien na het voortgezet onderwijs de liniaal in de hoek van de kamer en laten het daarbij. Zo niet Collin Stuart, wetenschapsauteur en schrijver van boeken waarvan wereldwijd meer dan 350.000 exemplaren zijn verkocht. Colin schrijft onder andere voor New Scientist en Wall Street Journal. Met zijn nieuwste boek 'Getallen' laat hij je zien hoe je door een andere bril naar getallen kunt kijken.

Getallen, de taal van het universum?

We weten dat de wereld zoals die nu is niet zou functioneren zonder getallen. Collin neemt je in het boek mee naar de bijzonderheden van getallen: waar komen ze vandaan, hoezo zijn er verschillende maten van oneindigheid en wist je trouwens dat we cake op de verkeerde manier snijden? In het boek beantwoordt Colin deze vragen en nog vele andere. Hij laat zien dat wiskunde niet saai is, maar dat het eigenlijk op de verkeerde manier is onderwezen. Op zoek naar fundamentele wetenschap? Dan is dit een boek die je gelezen moet hebben. Dat zijn boeken in 21 talen zijn vertaald, is niet voor niets. Hij heeft een belangrijk boodschap te brengen.

Wat maakt wiskunde nu nog zo onaantrekkelijk? collin stuart

Ten eerste is wiskunde natuurlijk niet voor iedereen onaantrekkelijk. Van het zomer zijn er nog jongeren naar de Olympiade in Japan gegaan, voor de strijd om de grote wiskundeprijs. Hoewel ze niet gewonnen hebben, hebben ze voor Nederland wel een hele mooie prestatie neergezet.

Toch hangt er een zweem om wiskunde heen. Het zou vooral voor nerds zijn, specifiek voor jongens en mannen. Waarom is wiskunde niet populair? Wiskunde is een onderwerp dat vaak wordt gekenmerkt door verdeelde meningen. Sommigen omarmen de uitdaging ervan, terwijl anderen er angstig voor zijn. Om de redenen achter de niet-populariteit van wiskunde te begrijpen, moeten we teruggaan naar de historische achtergrond en de invloed van cultuur en onderwijs onderzoeken.

Wiskunde gaat ver terug in de geschiedenis, waar het diende als een fundamenteel instrument voor ontwikkeling. Echter, door de complexiteit van de concepten en gebrek aan praktische toepassingen, ervaren velen moeilijkheden met wiskunde. Het gaat alleen niet om de complexiteit en de moeilijkheid, het gaat ook om de manier waarop wiskunde wordt gebracht. Daarin zou de benadering van het boek een bijdrage kunnen leveren om wiskunde meer populair te maken en de aandacht te geven die het verdient. Voor sommigen lijkt wiskunde namelijk losgekoppeld van dagelijkse activiteiten, waardoor het belang ervan wordt betwist. En dit boek brengt getallen terug naar praktijk.

Negatieve ervaringen of een stigma rondom wiskunde kunnen angst en onzekerheid veroorzaken, wat de afkeer ervoor vergroot. Het onderwijssysteem en de pedagogische benaderingen spelen een cruciale rol bij het vormen van percepties over wiskunde. Traditionele onderwijsmethoden kunnen bijdragen aan het opbouwen van negatieve associaties met wiskunde.

Psychologische aspecten van wiskunde-aversie collin stuart

Het zelfvertrouwen van een individu en negatieve ervaringen spelen een vitale rol bij het omarmen of vermijden van wiskunde. Een gebrek aan zelfvertrouwen kan de wil om wiskunde te leren ondermijnen, zelfs als men er de capaciteit voor heeft.

Lees ook:  Elektrisch rijden nog zuiniger dan gedacht

Een enkele negatieve ervaring kan een blijvende indruk achterlaten, waardoor een aversie tegen wiskunde ontstaat. Innovatieve lesmethoden, positieve versterking en het stimuleren van een groei-mindset kunnen de perceptie van wiskunde transformeren.

Door wiskunde te presenteren op een meer toegankelijke en praktische manier, kan de interesse en begrip worden vergroot. Het aanmoedigen en belonen van inspanningen in plaats van alleen resultaten kan de motivatie en zelfvertrouwen vergroten.

Verbetermogelijkheden collin stuart

Ouders spelen een essentiële rol in het opbouwen van een positieve houding ten opzichte van wiskunde bij hun kinderen. Door een ondersteunende omgeving te creëren en wiskunde als iets leuks en relevant te presenteren, kunnen ouders de interesse van hun kinderen in het vak vergroten. Actief betrokken zijn bij het leerproces, aanmoedigen en prijzen voor inspanningen, en het benadrukken van het belang van wiskunde in het dagelijks leven zijn enkele manieren waarop ouders een positieve houding kunnen stimuleren.

Scholen kunnen de manier waarop wiskunde wordt onderwezen transformeren door gebruik te maken van innovatieve lesmethoden en technologieën. Door interactieve lessen, waarbij wiskunde wordt toegepast op praktische situaties, kunnen studenten een dieper begrip ontwikkelen en interesse tonen. Daarnaast kunnen scholen aandacht besteden aan differentiatie in lesmethoden, waardoor studenten op verschillende niveaus kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen op hun eigen tempo.

Het is nooit te laat om een positievere relatie met wiskunde te ontwikkelen. Door open te staan voor nieuwe benaderingen, het vinden van relevante toepassingen in het dagelijks leven en het gebruik van hulpmiddelen zoals online cursussen of educatieve platforms, kunnen mensen op latere leeftijd hun begrip en waardering voor wiskunde vergroten. Een positieve houding, doorzettingsvermogen en de bereidheid om te leren zijn sleutelfactoren om later in het leven een betere relatie met wiskunde op te bouwen.

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings