Corona heeft invloed op onze schoenkeuze gehad

22/04/2022
23
eerste schoenen baby

Door de corona periode is er veel veranderd in ons gedrag. We zijn meer thuis gaan werken natuurlijk, maar ook in ons koopgedrag zijn er wat dingen veranderd. Gedeeltelijk konden we niet naar winkels toe dus is het online kopen toegenomen, maar gedeeltelijk is ook het algehele consumerende koopgedrag dat past bij kapitalisme afgenomen. Zo waren er momenten dat zelfs door een stop van het productieproces de smog afnam in grote steden en water weer helderder werd. Althans, tot we weer meer vrijheden terugkregen. Al deze veranderingen kunnen we zelfs terugzien in zoiets simpels als… onze schoenkeuze!

Eerste schoenen baby

De online aankopen van schoenen waren met zo’n 10 tot 20 procent gestegen per kwartaal in het begin van de crisis. De ene soort schoen werd meer verkocht en de ander minder. Een categorie als eerste schoenen baby is online nog vrij veel bezocht, en het zijn juist deze middenklas prijs cadeautjes die relatief veel zijn gekocht. Dit vermoedelijk omdat de momenten dat er wel iets te vieren was, extra zwaar meetelden. De categorie eerste schoenen baby is de afgelopen jaren ook steeds uitgebreider geworden, met meer soorten goedkope schoentjes maar ook de duurdere merk sneakers voor baby’s bestaan steeds meer. Toch is er voor volwassenen hun eigen schoenen ook iets veranderd.

Thuiszitten

Door het thuiszitten is voorkomen minder belangrijk geworden. Men kon vrijwel letterlijk zonder broek tijdens een videovergadering voor de laptop zitten, en niemand die het opviel. Dit is gedeeltelijk nog steeds van toepassing, hoewel we er nu langzaam weer op uit gaan naar onder andere het kantoor. Omdat het voorkomen veranderde is al het schoeisel voor de vrije tijdsbesteding meer verkocht en zijn de nette schoenen minder verkocht. Meer Nederlanders lopen op het moment dus op slippers en sloffen, of sneakers.

Lees ook:  Benzineprijs extreem hoog

Winkel

Hoewel de verkoop online werd geprezen als “groei”, is de verkoop in de fysieke winkels uiteraard flink afgenomen. Rond April, Mei en Juni zakte deze met maar liefst 34,4 procent en zaten winkeliers met hun handen in het haar. Dat gezegd hebbende, een eindeloze economische groei is een fabeltje en vrijwel onmogelijk. Vooral met grondstoffen die uitgeput kunnen worden is het onoverkoombaar dat zelfs zonder crisis er op een gegeven moment een dieptepunt gaat komen waarbij we sommige artikelen niet meer opnieuw kunnen maken.

Positiviteit corona

Je zou dus kunnen zeggen dat corona zeker een bepaalde positiviteit met zich mee heeft gebracht, en niet alleen maar ziekte. Het liet zien dat met minder consumeren er meer ruimte kwam voor milieu en rust. Het liet zien dat thuiswerken wel degelijk een optie is voor veel bedrijven, ookal beweerden deze bedrijven eerder misschien van niet. En het liet zien dat het soms best fijn is om nieuwe sloffen te kopen, omdat dit je werk een stuk comfortabeler maakt. Corona heeft een gat geslagen in het kapitalisme, maar het kapitalisme wil waarschijnlijk koste wat kost terug naar hoe het ervoor was.

Recent

Consumenten kiezen steeds vaker voor alternatieve producten 

Ongediertebestrijding op een ecologisch verantwoorde manier

De kwaliteit van het zwemwater is bijna overal prima, wel nog (te) koud

Een groot personeelstekort in 2022

Amber Heard & Johnny Depp: de rechtszaak

© Nieuwsbeest - 2022
Made with
Web Wings