Bedrijven en organisaties gebruiken steeds meer data. Omdat er gewerkt wordt met computers kunnen deze data ook worden vastgelegd. Onder deze data valt bijvoorbeeld de factuur van klant x en ook het loon van medewerker y. Door deze data met elkaar te combineren kan het management van het bedrijf of de organisatie bepaalde keuzes maken. Door het gebruik van Big Data kunnen nog betere beslissingen gemaakt worden.
Een drietal formules
Om al deze data te verwerken kan er gebruik gemaakt worden van analysetools. Een van deze analysetools is Excel. Binnen Excel kunnen er veel formules gebruikt worden om deze data om te zetten in bruikbare gegevens. Deze gegevens kunnen dan vervolgens via bijvoorbeeld grafieken en tabellen worden weergegeven. Dit maakt het voor een leek vaak makkelijker om te lezen en te begrijpen. Omdat er zoveel verschillende formules zijn zetten we de meest gebruikte formules op een rijtje.
1. SOM functie
Op nummer één staat de SOM functie. Deze functie is de meest bekende en meest voorkomende functie binnen Excel. Met de SOM functie kunnen gegevens worden opgeteld. Deze functie wordt het meest gebruikt om totalen te berekenen.
2. Zoeken functie
De Zoeken functie wordt gebruikt om in grote Excelsheets bepaalde informatie in op te zoeken. Dit zou normaal gesproken heel veel tijd kosten. Maar door specifiek op bepaalde dingen te zoeken kan iemand sneller achter informatie komen.
3. ALS functie
Soms is het handig om binnen Excel een bepaalde selectie toe te passen. Dit betekent dat bepaalde gegevens worden geselecteerd. Vervolgens kan er dan met deze geselecteerde gegevens worden gerekend. Dit is heel erg handig aangezien het niet altijd nodig is om bijvoorbeeld de SOM te nemen van het hele bestand. Met de ALS functie kunnen er twee verschillende berekeningen worden uitgevoerd. De eerste berekening vindt plaats over de selectie en de tweede berekening vindt plaats over de resterende gegevens. De ALS functie kan handig zijn wanneer er bijvoorbeeld een onderscheidt gemaakt moet worden tussen de totale uitgaven van mannen en vrouwen. Het kan voor bedrijf namelijk interessant zijn om te zien wie het meeste geld uitgeeft. Vervolgens kan er dan worden besloten om reclames meer op deze groep te richten.
Vaak voorkomende problemen met Excel
Naast deze formules zien we dat mensen vaak een tegen een aantal problemen aanlopen. Als eerste weten mensen niet hoe ze moet vermenigvuldigen in Excel (keer doen in Excel). Dit kan eenvoudig gedaan worden door de * toets in te drukken. Daarnaast weten mensen soms niet hoe ze Excel cellen splitsen. Het splitsen van cellen in Excel kan gebeuren via een aantal verschillende manieren. In een volgende artikel worden deze manieren beschreven.