Een verbod op gokreclames en vanaf wanneer het in gaat!

27/03/2023
174
verbod op gokreclames

In de week waarin de Staatsloterij voor de vierde keer in vijf jaar tijd de ‘Gouden Loeki’ voor beste televisiereclame heeft gewonnen, is het een goed moment om ons af te vragen hoe het eigenlijk zit met het verbod op gokreclames.

Ergernis

Want hoewel aan de ene kant de reclame voor de Oudejaarstrekking ieder jaar onze harten weet te raken, worden aan de andere kant reclames voor gokken vaak als zeer irritant ervaren, getuige de winnaars van een andere publieksprijs voor reclame, de Loden Leeuw.

Dit jaar won TOTO, notabene ook onderdeel hetzelfde moederbedrijf als de Staatsloterij, niet alleen zelf de Loden Leeuw voor het meest irritante reclame spotje, maar kregen ook Andy van der Meijde, Wim Kieft, Sjaak Swart en Wesley Sneijder ieder de prijs voor meest irritante BN’ers in reclames, in spotjes voor de TOTO.

Waarom komt er een verbod?

Het probleem specifiek met gokreclame is dat nog steeds het overgrote deel van de reclame die we zien ongericht is, dat wil zeggen, er is niet met zekerheid te zeggen wie de reclames te zien krijgen. Dit betekent dat ook groepen die als 'kwetsbaar' gezien worden, zoals jongvolwassenen en mensen die gevoelig zijn voor verslaving, in de verleiding worden gebracht om te beginnen of door te gaan met gokken.

Influencers en invloed op jongeren

Het is moeilijk na te gaan waarom de enorme hoeveelheid en problemen rond reclame voor online gokken niet was voorzien. Dat bekende Nederlanders en influencers op sociale media en daarbuiten een krachtig marketinginstrument zijn schreven we eerder al en je zou je af kunnen vragen waarom het verbod op het gebruiken van rolmodellen, die met name de jongeren en jongvolwassenen aanspreken, niet direct met het reguleren van de online gokmarkt werd ingevoerd. Vergelijkbare regels gelden immers ook al jaren voor de alcoholindustrie.

Gedurende vorig jaar werd steeds meer duidelijk over de ontwikkeling van de online kansspelbranche. Zo bleken jongvolwassenen, ondanks nieuwe maatregelen en aanpassingen van de regelgeving, oververtegenwoordigd in de cijfers. Zowel in het aantal spelers als het aantal spelers dat problemen met gokken ontwikkelde. Een verbod op gokreclames komt niet uit de lucht vallen natuurlijk. Het richt aantoonbaar schade aan.

Nadat rolmodellen voor jongeren niet meer in gokreclames te zien waren, buitenreclame aan banden werd gelegd en op televisie reclames pas een uur later te zien waren, werd halverwege vorig jaar door minister Weerwind van Rechtsbescherming het ontwerpbesluit voor een totaal verbod op ongerichte reclame voor gokken ter consultatie aangeboden.

Tot begin september 2022 kon er door iedereen gereageerd worden en de argumenten voor en tegen waren enigszins voorspelbaar. De gokindustrie zelf was natuurlijk tegen iedere verdere beperking en aan de andere kant zouden consumentenorganisaties en de verslavingszorg het liefst een totaalverbod op alle reclame zien, niet alleen op ongerichte reclame.

Tech gigant Google

Een interessante en ontnuchterende reactie was die van Google, ‘s werelds grootste advertentiebedrijf. Volgens hen is het praktisch niet haalbaar om zelfs bij gerichte reclame te kunnen garanderen dan kwetsbare groepen nooit gokreclame zouden zien. Niet alleen zou het delen van informatie over welke personen kwetsbaar zijn niet mogelijk zijn onder de geldende privacywetgeving, ook Google zelf kan niet met zekerheid verifiëren of de informatie die ze al hebben 100% nauwkeurig is. Dit zou betekenen dat praktisch gezien iedere vorm van gokreclame zou verdwijnen.

Lees ook:  Het Beste Ticketsysteem voor Evenementen

Nadat de consultatie was voltooid heeft de minister in oktober het ontwerpbesluit aan de Raad van State voorgelegd ter advies. Op dat moment was al duidelijk dat de beoogde ingangsdatum van 1 januari niet gehaald zou worden, maar 1 maart 2023 werd als haalbaar gezien.

Advies aan de regering

Eind december kwam de Raad van State met haar advies aan de regering, maar dit advies was niet positief. De Raad gaat tot op zekere hoogte mee met de bezwaren die ook tijdens de consultatieperiode gemaakt werden, want hoewel het noodzaak voor extra bescherming van kwetsbare spelers onderschrijft, ontbreekt het aan de onderbouwing van de genoemde effecten.

Zo zijn de cijfers over de gokindustrie nog niet volledig en eenduidig. Verschillende onderzoeken over bijvoorbeeld het totale aantal spelers spreken elkaar tegen en ook de verhouding tussen spelers die bij legale en illegale aanbieders spelen is niet geheel duidelijk.

Hierbij moet men zich er bewust van zijn dat het primaire doel van regulering van de gokindustrie was om spelers naar legale aanbieders te bewegen. Legale alternatieven, zoals casino’s met Klarna moeten de mogelijkheid hebben om door middel van reclame en advertenties naamsbekendheid op te bouwen, om zo de illegale alternatieven waarbij essentiële zaken als spelersbescherming en betrouwbare betalingen niet gecontroleerd worden. Het compleet verbieden van iedere vorm van reclame is daarom geen optie, omdat daarmee de kanalisatie gehinderd zou worden.

België

Waar in België de koning zijn handtekening inmiddels al onder hun versie van het reclameverbod gezet heeft, en dit per 1 juli 2023 ingaat, is het nog maar de vraag of zelfs die datum in Nederland nog realistisch is. Voorlopig wachten we nog op de officiële reactie op het negatieve advies van de Raad van State, waarna hopelijk de wet ook hier ondertekend kan worden en er eindelijk een ingangsdatum wordt vastgesteld. Tot die tijd zullen de gokbedrijven in Nederland rustig doorgaan met het uitgeven van miljoenen per maand, wie weet levert ze dat dan nog een laatste keer een Gouden Loeki of een Loden Leeuw op voordat het verbod op gokreclames in gaat en het uit het (digitale) straatbeeld verdwijnen.

Recent

7 populairste waterpijp merken van het moment

Vakantievervoer varieert steeds meer

Benzineprijs stijgt weer: gaat het ooit nog goedkoper worden?

Het vermogen van Jaimie Vaes

Is het Formule 1 seizoen nu al beslist?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings