Elektrisch rijden nog zuiniger dan gedacht

14/09/2020
291
auto te huren

Uit een recent onderzoek van TU Eindhoven in opdracht van Die Grünen (Linkse partij uit de Bondsdag in Duitsland) is gebleken dat elektrische auto’s minder Co2 verbruiken. Het onderzoek is gestart omdat er in Duitsland recent een aantal onderzoeken concludeerden, ‘dat de uitstoot die vrij komt bij de fabricage van een accu hoger is dan tot nu toe gedacht’. Het nieuwe onderzoek van de TU Eindhoven weerlegt deze conclusie.

Volgens het onderzoek is er een speculatie over de toekomst waarin er gereden zal worden op hernieuwbare energie. In deze geschetste toekomst, zal de uitstoot van deze energie tien keer lager uitvallen, vergeleken met verbrandingsmotoren die gebruik maken van fossiele brandstoffen. Uit het onderzoek volgt een lijst met een zestal grote fouten, die andere onderzoekers hebben gemaakt bij hun onderzoek naar elektrische auto’s.

In dit artikel worden de belangrijkste twee punten behandeld.

Productie van de accu

Een eerste punt van weerlegging is dat accu’s een lagere voetafdruk in de natuur achterlaten dan van te voren werd geschetst. Door het vergroten van de productiecapaciteit en het verbeteren van de accutechnologie is er minder energie nodig bij de fabricage van accu’s. Deze verlaging van het energie verbruik zorgt ervoor dat er minder Co2 gassen worden uitgestoten in de lucht. Daarnaast wordt het opwekken van elektriciteit ook steeds groener. Door het gebruik van windmolens en zonnepanelen. “De batterijproductie zal 175kg Co2 per kilowattuur (kWh) per batterij uitstoten”, melden de onderzoeken van de ADAC, Buchel, Karl, Sinn, ÖAMTC en Joanneum Research. Hierbij baseren deze partijen zich op een controversieel onderwerp uit een studie uit 2017. Echter is dit onderzoek in 2019 bijgewerkt waarbij de uitstoot is verlaagd naar 85kg Co2 per kWh. Door deze verlaging is de uitstoot bij de productie van een accu gehalveerd. De TU Eindhoven geeft aan; “wij kiezen op basis van een aantal recente publicaties voor een gemiddelde van 75 kg kWh.

De levensduur van de batterij

Een andere belangrijke weerlegging is dat “de levensduur van de batterij langer is dan in veel onderzoeken wordt beweerd”, zo meldt de TU/e. Uit de onderzoeken van de ADAC, Buchel, Karl, Sinn, ÖAMTC en Joanneum Research werd er aangenomen dat de batterij slechts 150.000 km meegaat. Volgens de TU/e is er geen feitelijk onderzoek waarop dit is gebaseerd. Gegevens die gebaseerd zijn op de eigen waarneming van de onderzoekers tonen aan dat de moderne batterijen meer dan 500.000 km meegaan. Er zijn zelfs nieuwe studies die beweren dat er accu met een levensduur van twee miljoen kilometer kan worden geproduceerd op basis van de huidige technologie. Hiernaast wordt er aangenomen door de onderzoekers, dat vanwege de laatste ontwikkelingen, de levensduur toeneemt van een gemiddelde moderne auto tot 250.000 km.

auto te huren

Nadeel

Voor veel consumenten blijft de actieradius van een elektrische auto het gebrek waardoor er niet over wordt gegaan tot koop. De actieradius van de elektrische auto’s is op dit moment nog te beperkt ter vergelijking met de diesel en benzine auto’s. Een moment waarop dit zichtbaar wordt is tijdens een autovakantie. Een diesel of benzine auto tank wordt volgetankt in maximaal vijf minuten. Bij een elektrische auto zijn dit 30 tot 45 minuten bij een snellader. Daarnaast is er niet overal de beschikking tot snellaad palen in het buitenland. Het kan dus verstandig zijn om voor langere afstanden een benzine of diesel auto te huren. Voor het normale woon-werkverkeer is de elektrische auto wel een mogelijke oplossing.

Lees ook:  Open relatie steeds minder taboe

In de komende jaren zullen de prijzen van de elektrische auto’s zakken en worden deze betaalbaar voor een grotere groep. Dit zal komen doordat ontwikkelingen en innovaties van bijvoorbeeld de batterij zorgen voor een groter actieradius en goedkopere productiekosten. Daarnaast zullen de elektrische auto’s van nu, over een paar jaar als tweedehands worden aangeboden, waardoor het voor een groter publiek betaalbaarder wordt om elektrisch te rijden.

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings