“In het tweede kwartaal van 2020 is er een recordbedrag van 696 miljoen euro uitgegeven door Nederlandse consumenten bij webwinkels in de Europese Unie”, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is een toename van 37 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In deze periode vorig jaar, werd er namelijk voor 508 miljoen euro aan goederen en diensten bij Nederlandse webwinkels gekocht. Het CBS meldt, “deze conclusies worden al voorzichtig getrokken uit een nog lopend onderzoek”.
Waarom is het verschil zo groot?
“De Nederlandse webwinkels hebben nog niet eerder zoveel goederen en diensten verkocht”, blijkt uit het onderzoek. De hogere omzet van 55 procent is dan ook volledig te wijten aan de coronacrisis. De cijfer worden namelijk altijd vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Echter, is het nu dus zo de situaties waar in Nederland en de rest van de wereld nu verschilt met die van 2019. Het coronavirus heeft er namelijk voor gezorgd dat er diverse maatregelen zijn genomen om het virus in te dammen. In Nederland zijn deze maatregelen ingegaan halverwege de maand maart. Vanaf 1 juni vond er een versoepeling plaats waardoor de cafés en restaurants weer open gingen. Het tweede kwartaal van een jaar loopt van maart tot mei. Dit is dus ook precies de periode geweest dat de strenge maatregelen van kracht waren.
Strengere maatregelen
De strenge maatregelen hebben ervoor gezorgd dat de behoeftes van de consumenten zijn verandert. Zo kon de consument niet meer naar een restaurant. Het gevolg hiervan is geweest dat de consument meer levensmiddelen online heeft besteld. Daarbij moet ook worden meegenomen dat meer ouderen tijdens deze periode hebben gekozen om levensmiddelen online te bestellen. De reden hiervoor is dat de ouderen zo het contact met anderen konden verlagen. De ouderen behoren tot de risicogroep van het virus vandaar dus dan ook deze reactie.
Klussen
De strengere maatregelen hebben er aan de andere kant voor gezorgd dat mensen meer thuis zaten. Dit in combinatie met het mooie weer heeft er voor gezorgd dat Nederland massaal is gaan klussen. De Nederlandse consument had nu meer tijd over om in- of buitenshuis diverse dingen aan te pakken. Zo kocht de consument bijvoorbeeld een nieuwe televisie (Tv) waardoor er dus ook een nieuw Tv-meubel moest komen. Eerst werd er dus online een nieuwe Tv besteld. Vervolgens werd daar meteen een nieuwe houder voor aan de muur bijgekocht. Daarna volgde dan het nieuwe Tv-meubel voor erbij. Dit alles wordt natuurlijk in delen geleverd dus dan is een boormachine en een waterpas ook handig. Deze producten werden dan bij de bouwmarkt gehaald of ook online besteld.
De inrichting van het huis
Naast het klussen in huis werd ook de inrichting van het huis gerestyled. Zo koos men massaal voor de industriële trend zowel in huis als in de tuin. Nieuwe banken, kussens, (eetkamer-)tafels, stoelen en nog veel meer werd er online besteld bij de diverse webshops. Naast deze bekende spullen werd er ook een nieuwe markt aangeboord. Dit is de markt waarbij er steeds meer gerecyclede producten zijn terug te vinden in huis. Een voorbeeld hiervan is het palletbed. Dit is een bed bestaande uit één of meerdere pallets die bijvoorbeeld gebruikt zijn voor het transport van goederen. Op deze pallets wordt dan een matras geplaatst met een deken en een kussen. Dit wordt dan een palletbed genoemd. De reden dat de consumenten kiezen voor een palletbed is dat dit bed aansluit bij de industriële trend en goedkoper is dan een normaal bed.
De tuin
In de tuin besloot de consument ook een aantal dingen flink onderhanden te nemen. Zo deed de buitenkeuken bij een groot aantal mensen zijn intreden. Daarnaast werden er ook nieuwe schuttingen geplaats en werd de tuin nieuw betegelt. Bovendien kon het gras ook weer eens goed onderhanden worden genomen. Het onkruid werd verwijdert, nieuwe graszolen werden gelegd en gras werd op kale plekken bij gezaaid.
Het onderhoud van de voor- en achtertuin werd ook aangepakt door met een hogedrukspuit de groene aanslag van de tegels af te spuiten. Mensen die nog geen hogedrukspijt hadden vonden dan ook het moment was om er een aan te schaffen.
Thuissporten
Een andere trend die met name de webwinkels bol.com, Coolblue en Decathlon zagen was een stijging van de verkoop van sportartikelen. Dit is ook wel te verklaren door dat de maatregelen er voor zorgden dat mensen niet meer naar de sportschool konden. Bovendien werd alle sport stilgelegd.
Ondanks deze maatregelen hadden veel consument toch de behoefte om toch te blijven sporten. De reactie van de consument hierop was dat er massaal fitnessapparaten, dumbbells, yogamatten en nog veel spullen om thuis te sporten werden aangeschaft. Niet alleen voor binnen maar ook voor buitenshuis. Zo zag je dat consumenten hun eigen thuisgym begonnen om begonnen met hardlopen. Daarnaast zag je ook in deze periode een stijging van de verkoop van fietsen.
Bijkomend gevolg van alle online bestellingen
Al deze veranderingen in behoeftes hebben er dus voor gezorgd dat webwinkels zowel in Nederland maar ook in de Europese Unie veel meer hebben verkocht. Bovendien zag je ook dat consumenten in de laatste weken van de maand maart massaal begonnen te hamsteren. Hierbij kan dus worden gedacht aan levensmiddelen zoals groente en fruit in blik maar ook aan wc-papier. Een groot gevolg hiervan was dat veel pakketbedrijven zoals DHL en PostNL, de enorme toestroom aan pakketjes niet meer aan konden. ‘Vandaag besteld is morgen in huis’ werd voor veel bedrijven dan ook erg lastig tijdens deze periode. Dit leidde tot grote achterstanden bij distributiecentra zowel bij de webwinkels als bij de pakketbedrijven. Pakketten werden dan soms ook pas een week na de bestelling geleverd. Na verloop van tijd kregen de postbedrijven de achterstand wel weer weggewerkt.