Openingstijden horeca verruimen: tijd om uw horeca ambitie waar te maken?

04/02/2022
252
bedrijfskleding wassen

Als u een onderneming wil starten in de horeca, dan zijn er veel wetten waar u rekening mee moet houden. Volgens de Warenwet dient namelijk elk horecabedrijf te voldoen aan de regels uit de ‘hygiënecode voor de horeca’. Deze code moet altijd aanwezig zijn in de keuken van het horecabedrijf, zodat iedereen de regels in acht kan nemen. Het is verstandig om zoveel mogelijk regels mee te nemen in het HACCP-beleid. HACCP staat voor Hazard Analysis Critical Control Point en betekend in het Nederlands: risico-inventarisatie voor voedingsmiddelen. Door rekening te houden met de meest belangrijke regels, blijf je de inspecteurs van de NVWA voor.

Geen sieraden

Het is verboden voor keukenpersoneel om tijdens bereiding van eten sieraden te dragen. Bedienend personeel mag daarentegen wel bijvoorbeeld een horloge dragen, maar neem dit gelieve op in je HACCP-beleid. Zo is het duidelijk weke sieraden iemand wel of niet mag dragen en is dit ook duidelijk voor controleurs.

Vuil in de keuken

De werkplek moet schoon zijn. Eenmaal aan het werk is het natuurlijk niet te voorkomen dat er hier en dan waar vuil ligt. Dit heet werkvuil en is geen probleem. ‘Oud vuil’ is wel een probleem. Wanneer dit er namelijk langer dan een dag ligt, vormt het een bron van besmetting. Oud vuil zit vaak in hoekjes en kiertjes, maar denk bijvoorbeeld ook aan oud vocht dat zich ophoopt in de koelkast. Het is dus belangrijk om de werkplek iedere dag schoon te maken, met name in de zomermaanden. Door de hitte rotten de voedselresten nog sneller en trekt daardoor ongedierte aan.

Schone kleding

Bedrijfskleding kan er in iedere horecazaak anders uitzien. Het maakt in de meeste gevallen niet uit wat de medewerkers dragen, maar open schoenen zijn bijvoorbeeld niet toegestaan. Je wil niet dat een medewerker ernstige wonden aan de voeten oploopt als er bijvoorbeeld een kop hete koffie wordt gemorst. Wel is het belangrijk dat werkkleding schoon is. Dit houdt onder andere in dat de medewerker iedere dag schone werkkleding aantrekt én dit pas doet op de werkplek. Wanneer medewerkers kleding thuis al aantrekken, is de kans groot dat hier vanaf de weg van huis naar werk allemaal bacteriën opkomen. In de horeca komt het wassen van bedrijfskleding bijna dagelijks voor.  kunt ervoor kiezen om het zelf te wassen, maar er zijn ook bedrijven die bedrijfskleding wassen. Vooral met lastige vlekken, zoals tomatensaus en melk, is het een vereiste dat kleding goed gewassen wordt. Daarnaast scheelt het veel tijd.

Lees ook:  Stijgende vraag aan afwassers in de horeca na lockdown

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings