Thuisbatterijen, straks noodzaak of toch niet?

13/02/2024
27
thuisbatterijen zonnepanelen

Michiel de Vries, eindredacteur online bij RTL Nieuws voorspelt dat we batterijen hard nodig hebben voor het opvangen van de schommelingen in de energiebeschikbaarheid. Nu we meer afhankelijk zijn van zonnepanelen en windmolens terwijl kolen en gas steeds meer uit de gratie raken. Daarbij doelt hij op batterijen voor grootschalige toepassingen. Hoe ziet het dan eigenlijk met de thuisbatterijen? Is dat een goede zet?

Situatieschets van thuisbatterijen

Netbeheerder van Nederland en een groot stuk van Duitsland, TenneT, geeft aan dat er in het rapport 'Monitoring Leveringszekerheid 2022' al is geconstateerd dat de leveringszekerheid vanaf 2030 afneemt. Dat 2030 zo expliciet benoemd wordt, komt bijvoorbeeld door het kolenverbod dat dan in werking treedt. Verder is er vanaf 2025 een daling van het aantal gascentrales.

TenneT heeft daarbij een plan van aanpak om voor meer stabiliteit van het netwerk. Batterijen voor grootschalig gebruik spelen daarbij een rol. In het artikel van Michiel de Vries staat dat zonder batterijen de elektriciteitsprijs met 140 procent stijgt. Alleen het is ook nog zo dat de prijs van batterijen nu ook nog heel hoog is. Ze moeten nog beter en goedkoper worden.

Thuisbatterijen

Hoe zit het met de kansen voor de consumenten? Mogelijkerwijs zullen de kosten voor de investering in batterijen voor grootschalig verbruik uiteindelijk verhaald worden op de consument. De verwachting is dat in 2030 9 GW batterijcapaciteit is aangesloten op het hoogspanningsnet. Welke dus goed verdeeld moet worden over het land zodat het ook het meest effectief is.

 De vraag is of alle consumenten willen wachten op de inspanningen van TenneT. Steeds meer is er een behoefte aan meer zelfvoorziening. Het vertrouwen in energieleveranciers is met de verhogingen in gasprijzen al aanzienlijk gedaald. Alleen, is een thuisbatterij het antwoord op het probleem? Volgens Milieu Centraal, de organisatie met informatie en tips over duurzaamheid, is een thuisbatterij veelal niet van toegevoegde waarde. Zo kun je nog steeds niet met een batterij helemaal zelfvoorzienend leven. Dit heeft te maken met de maximale opslagcapaciteit van één batterij. Meestal betaal je voor één grote batterij voor collectief gebruik minder milieubelasting dan voor vele kleine batterijen samen met hetzelfde totaal vermogen.

Milieu en thuisbatterijen

Met een thuisbatterij zorg je ervoor dat je een teveel aan zonnestroom kan opslaan. Dat zorgt ervoor dat je minder stroom hoeft te kopen. Alleen een thuisbatterij is behoorlijk prijzig. Zo kost een lithium-ion batterij circa 5.000 euro, een loodzuur batterij 2.500 euro en een zout batterij 8.000 euro.

Een lithium-ion batterij heeft onder andere als nadeel dat er schaarse mineralen voor nodig zijn en de winning ervan ongezond en milieuonvriendelijk is. Bij loodzuur batterijen is er het nadeel dat het schadelijke stoffen bevat en de winning ervan onder zeer arbeidsonvriendelijk omstandigheden plaatsvindt. Ten slotte zijn de zout batterijen het minst milieuonvriendelijk, hoewel je sinkholes door zoutwinning ook niet mag onderschatten.

Een thuisbatterij zorgt ervoor dat je meer zonnestroom zelf verbruikt. Daardoor hoef je minder stroom te kopen. Maar een thuisbatterij is zo duur dat je hem op dit moment niet terugverdient met die besparing op je stroomrekening.

Lees ook:  Waarom je niet zonder een bedrijfsafvalcontainer kunt

Milieu Centraal raadt aan om – als je een elektrische auto hebt – de auto accu te gebruiken als accu voor bijvoorbeeld je zonnepanelen. Dus als je zonnepanelen in Maastricht laat installeren, is het handig om te kijken hoe je daarbij de auto accu mogelijkerwijs kan inzetten. Kijk voor meer informatie op de website van ionergyservices.

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings