Vakantievervoer varieert steeds meer

26/03/2024
22
vakantievervoer

Het landschap van hoe we met zijn allen op vakantie gaan kent een aantal opvallende veranderingen ten opzichte van voorgaande jaren. Wat constant blijft is het feit dat de vraagkant van de markt, die tijdens de coronajaren nagenoeg stil viel, onverminderd hoog blijft. De veranderingen die zichtbaar zijn ten opzichte van 2022 en 2023 uiten zich met name in verschuivingen in de vervoermiddelen waar mensen voor kiezen en een groeiende aandacht voor duurzaamheid. Het vakantievervoer verandert dus wel degelijk.

Vliegen is duurder geworden

De tijden van een enkele vlucht binnen Europa met prijsvechters als Ryanair, Easyjet of Wizzair voor een tientje lijkt achter de rug. Dit zegt althans de CEO van Ryanair, Eddie Wilson. En dit blijkt ook uit een snelle blik op vergelijkingssites. Deze prijsstijgingen worden onder andere gedreven door de hogere olieprijs alsmede door hogere belastingen en luchthaventoeslagen. Een intercontinentale retourvlucht voor een paar honderd euro, zoals die in 2020 en 2021 volop te vinden waren, zit er ook zeker niet meer in. Dit komt deels door de hogere kosten voor airlines (o.a. door de hogere olieprijs), maar is ook een gevolg van de toegenomen vraag. Ook heeft de inflatie die door blijft gaan hier effect op hebben.

Alternatieven voor vliegen zijn in opkomst

Als gevolg van deze stijgende vliegkosten zijn veel budgetreizigers op zoek gegaan naar alternatieven. Flixbus is in dit gat gesprongen. Op zich is internationaal met de bus reizen niet nieuw. Vroeger waren er bijvoorbeeld al maatschappijen als Eurolines die dit als alternatief voor de trein en het vliegtuig aanboden. Wat wel nieuw is, zijn de bijzonder lage prijzen van een internationaal busticket met Flixbus. Als reactie op de stijgende vliegkosten nemen ze dus een steeds groter wordend deel van de markt voor budgetreizigers in beslag.

Ook nieuw is het feit dat dit niet alleen geldt voor internationaal vervoer, maar dat ze ook in toenemende mate fungeren als concurrent voor de NS-trein: een Reis van Amsterdam naar Maastricht of van Rotterdam naar Eindhoven kan bijvoorbeeld voor minder dan de helft van het geld dan wat mensen bij de NS ervoor betalen.

Groeiende interesse in duurzame alternatieven

Een groeiend aantal reizigers ervaart vliegschaamte. De markt voor milieuvriendelijke alternatieven is daarmee ook gegroeid. Zo kiezen ook steeds vaker voor een duurzaam huis. Dit uit zich onder andere in het feit dat ook het reizen met de trein aan populariteit wint. Nachttreinen zoals die van Amsterdam en Brussel via Berlijn naar Dresden en Praag rijden worden weer geïntroduceerd, waar ze een aantal jaar geleden juist werden stopgezet vanwege een gebrek aan belangstelling.

Ook vakantie vieren in eigen land zit in de lift

Nog duurzamer dan met de trein op vakantie gaan is om gewoon in eigen land te blijven. Veel mensen kiezen ervoor om met de auto naar de camping te gaan. Nog duurzamer dan dat is om met een tweewieler zoals een motor te gaan.

De aankoop van tweewielers - van motoren tot ebikes - neemt daarmee ook sterk toe. Als je net een nieuwe motor of een andere tweewieler waar je een rijbewijs voor nodig hebt gekocht en de weg op wilt, is het wel van belang om direct je motor te verzekeren. Een motorverzekering biedt niet alleen bescherming voor jou en je voertuig, maar is ook wettelijk verplicht in de meeste landen, waaronder Nederland. Doe hiervoor eens navraag bij je bank of kijk direct naar het aanbod van een verzekeraar (bijvoorbeeld een zonder winstoogmerk zoals Unive.nl).

Lees ook:  Alleen op vakantie?

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings