Wat is chiptuning?

29/09/2020
870
chiptuning

Chiptuning is het elektronisch opvoeren of de prestatieverbetering van moderne auto motoren. De meeste motoren in moderne auto's worden door een electronic control unit (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Bij chiptuning bewerkt men de programma’s die aan de hand van vele gemeten waarden het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma's geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt. Met chiptuning stemt men die parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20% tot 40% prestatieverbetering, dus koppel oftewel de trekkracht en vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst een 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruik vermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.

chiptuning

Omgekeerde chiptuning

In landen zoals bijvoorbeeld België wordt de wegenbelasting bepaald op het vermogen van de motor. Dit betekent dat auto’s met een stekendere motor meer wegenbelasting moeten betalen, daarom kiezen mensen in België ervoor om hun auto omgekeerd te chiptunen. Ze stellen de software zo in dat het motorvermogen achter uitgaat. Dit bespaart ze in de loop van de jaren veel geld.

 

Regels chiptuning

Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen. Vaak krijg je voor het chiptunen op de offerte al het aantal vermogen dat uw auto erbij krijgt na het chiptunen. Verzekeraars stellen over het algemeen dezelfde regels als de RDW. Als je auto meer dan 20% extra vermogen krijgt na de tuning zul je dit dus ook met je verzekeraar moeten overleggen. Independer noemt daarnaast dat ze ook na de volgende aanpassingen willen dat je contact met ze opneemt: turbo op de motor, microchip in de motor en sportuitlaat.

Lees ook:  Interieur trends voor 2022

Recent

Steeds meer mensen kiezen ervoor om te lenen voor een auto

Hoe een swopper kan helpen om rugklachten te verminderen

Vliegverkeer Bali hervat na vulkaanuitbarsting

Waarom een keramische kachel een slimme keuze is voor deze winter

Internationale golfsterren binnenkort op Nederlandse bodem

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings