Abonnementen bestaan al jaren, maar worden steeds populairder. Een abonnement op je internet, je telefoon, de Wegenwacht, de krant, maar vergeet niet je abonnement op koffie, Netflix, de sportschool of de maaltijdbox. Je kunt je het zo gek niet bedenken of er is een abonnement op te krijgen. Uit een rapport van Multiscope blijkt dat de totale markt komen jaar van 1,4 miljard euro naar 2,4 miljard euro zak gaan.
Uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) blijkt dat Nederlandse huishoudens gemiddeld lid zijn van wel 11 abonnementen. Het overgrote gedeelte van Nederlands (91%) onderschat hoeveel abonnementen ze hebben.
Gemakkelijk
Veel mensen kiezen voor een abonnement op een bepaald product, omdat ze het gewoonweg makkelijk vinden. Ze hoeven niet de deur uit om naar de winkel te gaan, maar krijgen het voor de deur bezorgd. Met een abonnement koop je alleen wat je nodig hebt. Je komt niet in de verleiding door aanbiedingen of andere dingen. Daarnaast bespaar je ook veel tijd, die je kan gebruiken voor andere dingen. Je hebt abonnementen waarbij je producten iedere week kan laten bezorgen of iedere maand.
Gemak is een van de belangrijkste reden in ons koopgedrag. De verwachting is dat er dan ook steeds meer abonnementen bijkomen. Je kunt bij ieder product wel een abonnement bedenken. Je zit nooit zonder voorraad en het wordt bij je thuis afgeleverd. Niet alle abonnementen zijn even succesvol. Een abonnement moet voor de meeste mensen een goede deal hebben en de perfecte voorwaarden bieden. Zo vinden mensen het prettig wanneer ze een abonnement kunne pauzeren en aanpassen.
Uit een onderzoek, waarbij 3500 Nederlanders werden ondervraagd bleek dat een abonnement op drank en voeding het populairst was, met wel twee derde van de productabonnementen. Bovenaan de lijst staan dranken, gevolgd door een abonnement op koffie en maaltijdboxen (beide 6%). Mensen hebben ook vaak een abonnement op brood, groente en kant-en-klaar maaltijden.
Hoeveelheid abonnementen brengt risico’s met zich mee
Dat we onderschatten hoeveel abonnementen we hebben, kan volgens het Nibud gevaarlijk zijn. Ze denken dat mensen niet in de gaten hebben hoeveel geld ze uitgeven aan abonnementen en dat ze hierdoor in geldproblemen kunnen kopen.
We sluiten abonnementen al snel af, lezen vaak niet de voorwaarden, kunnen contacten niet terugvinden en zitten vaak 30 procent langer vast aan een abonnement als we zouden willen. Het Nibud pleit ervoor dat Nederlandse huishoudens ieder jaar al hun abonnementen op een rijtje hebben, zodat ze een overzicht hebben en de kosten beter in kunnen schatten.