Steeds meer cross-selling en upselling binnen digitaal entertainment

08/07/2025
244
cross-selling en upselling binnen digitaal entertainment

Digitaal entertainment speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven, en misschien vraag je je af: hoe verdienen ogenschijnlijk gratis apps en ander entertainment eigenlijk geld? Natuurlijk zijn er advertenties, maar er zijn ook andere marketingtechnieken die steeds vaker worden ingezet: cross-selling en upselling.

Verschil tussen cross- en upselling

Upselling houdt in dat je een klant probeert te overtuigen een duurder of geavanceerder product te kopen dan hij oorspronkelijk van plan was. Denk aan een kledingwinkel waar je een broek wilt kopen, maar de verkoper je een luxere variant van betere kwaliteit aanbeveelt. Of aan een online casino waar je, terwijl je speelt, extra rakeback en andere promoties krijgt aangeboden om grotere inzetten te doen of nieuwe spellen te proberen. Cross-selling werkt net iets anders. Het verschil met upselling is dat je hier niet een beter product krijgt aangeboden, maar een aanvullend product.

Upselling en cross-selling zijn dus twee verschillende begrippen, maar ze hebben wel het een en ander gemeen: beide hebben in de eerste plaats als doel om een hogere omzet te maken, maar, wanneer goed uitgevoerd, kunnen ze ook de winkelervaring van de klant verbeteren.

Upselling in digitaal entertainment

Ook in de wereld van digitaal entertainment kom je deze marketingtechnieken regelmatig tegen. Denk bijvoorbeeld aan een moment waarop je een standaardabonnement op een streamingdienst zoals Netflix of Disney+ wilt afsluiten, maar direct een duurdere versie wordt aangeboden met betere beeldkwaliteit en de optie om met meerdere gebruikers tegelijk te kijken. Of wanneer je op Steam een game zoekt en niet de standaardeditie, maar de uitgebreidere Deluxe-versie onder ogen krijgt.

Ook bij e-books gebeurt dit vaak: je koopt een los boek voor je Kindle, en krijgt meteen een aanbieding om de hele serie met korting aan te schaffen. Zelfs bij gratis apps zie je het terug, zoals bij Spotify, waar je tijdens het gebruik van de gratis versie regelmatig advertenties te zien krijgt die je aansporen om over te stappen naar een betaald abonnement.

Cross-selling in digitaal entertainment

Ook cross-selling is een veelgebruikte techniek binnen digitaal entertainment. Je komt het tegen op momenten die je vast herkent. Zo krijg je tijdens het kijken van een serie op een streamingdienst suggesties voor andere series die aansluiten bij je kijkgedrag. Bij games werkt het net zo: je schaft een spel aan, zoals The Sims 4, en kunt daarna tal van uitbreidingen kopen. Van game packs en extra voorwerpen tot nieuwe outfits.

Hoewel het basisspel gratis is, zorgen deze uitbreidingen voor een rijkere spelervaring. Ook bij audioboeken gebeurt dit: na afloop krijg je suggesties voor vergelijkbare titels, bijvoorbeeld boeken met hetzelfde thema of van dezelfde auteur.

cross-selling en upselling

Waarom upselling en cross-selling werken

Deze technieken hebben een aantal voordelen. Dat verborgen reclame werkt is natuurlijk bekend. Het is niet voor niets dat influencers vaak benaderd worden om bepaalde producten te adverteren. Vaak zien hun kijkers hen toch als een soort vriend. Als we weten dat iets reclame is zijn we eerder geneigd om het te negeren. Ook upselling en cross-selling voelen juist niet aan als reclame. Integendeel, het geeft bedrijven de mogelijkheid om hun hele productassortiment te benutten en tegelijkertijd te voldoen aan de behoeften van de klanten. Door bijvoorbeeld uitbreidingspakketten aan te bieden, voelen spelers zich gehoord wanneer ze feedback geven over het basisspel.

Lees ook:  Toename in concurrentie door nieuwe bookmakers in Nederland: goed nieuws voor spelers?

Hoe kies je het juiste product?

Voor consumenten kan het echter lastig zijn om de juiste keuze te maken wanneer er zoveel producten, games, pakketten en abonnementen beschikbaar zijn. Om de beste deal te vinden moet je een paar factoren in overweging nemen. Natuurlijk kun je gewoon de eerste de beste streamingdienst of app nemen die je ziet, maar het kan de moeite waard zijn om even iets verder te kijken dan je neus lang is. Zo bespaar je niet alleen geld, maar kies je ook het product dat het beste bij jou past.

Als je een abonnement wilt afsluiten, kijk dan of de prijs redelijk is voor wat er wordt aangeboden. Dit kun je doen door vergelijkbare abonnementen van andere aanbieders te raadplegen. Kijk ook of er een minimale contractduur of een opzegtermijn is. Een abonnement afsluiten is meestal erg makkelijk, maar het weer opzeggen is soms een stuk ingewikkelder.

Controleer altijd de extra opties

Tot slot is het altijd belangrijk om goed te controleren of je de extra opties die worden aangeboden wel echt nodig hebt. Uitbreidingspakketten zijn leuk, maar de kans bestaat dat de add-on eigenlijk niet veel nieuws biedt, of dat diezelfde functies al beschikbaar zijn via een ander uitbreidingspakket. Bij streamingdiensten is het altijd verstandig om goed naar het aanbod te kijken. Netflix heeft bijvoorbeeld een brede selectie aan films en series, maar als jij graag Nederlandse programma’s kijkt is NPO Start of Videoland misschien een betere keuze voor jou.

Recent

Rijles in Nederland verandert: automaatrijbewijs mogelijk nieuwe standaard

Bereid je goed voor, want er is een koude winter op komst

Frustratie door lange wachttijden CBR

Geweldige innovaties binnen de tandtechniek

Waar moet je op letten bij het kopen van een nieuwe smartphone?

© Nieuwsbeest - 2025
Made with
Web Wings