De strijd om de grootste website

Read Time:2 Minute, 9 Second
De strijd om de grootste website

Waar vroeger de winkelstraten en het trekken van bezoekers het belangrijkste was, vindt er nu een verschuiving plaats van fysieke aankoop naar online aankoop. Veel bedrijven gaan dan ook een site laten maken voor de producten of diensten die zij verkopen. Het bleek uit de Twinkle100 dat in 2020 alle grote webwinkels fors meer hebben verkocht. Waar Bol.com al de grootste was is er nu een strijd voor de tweede plek. Zo is het e-commerce bedrijf Coolblue nog nummer twee, maar Albert Heijn blijkt steeds meer in de buurt te komen van deze plek.

Bol.com haalde vorig jaar een omzet van 3,3 miljard euro, waar Coolblue spullen voor 1,4 miljard euro verkocht. Er is dus een groot verschil tussen de eerste en tweede plek bij de webwinkels. Wel komt Albert Heijn dicht in de buurt bij Coolblue. Een site laten maken is dus een slimme zet geweest voor Albert Heijn met daarbij de functie om online waren te kopen. Zij verkochten namelijk online bijna voor 1,2 miljard euro.

Online kledingwinkel Zalando staat op de vierde plek met een omzet van 835 miljoen euro. Dit was in 2019 ongeveer 670 miljoen euro. Op plek vijf staat het online warenhuis Wehkamp dat een omzet haalde van 766 miljoen euro in 2020.

Nieuwkomers

Als het gaat om nieuwkomers binnen de lijst van online verkopen, dan blijkt de online supermarkt Picnic de grootste binnenkomer te zijn die plaatsneemt op de achtste positie. Zij hebben een site laten maken inclusief webshop, waarmee zij de online kledingwinkel About You van haar troon stoten. Ook de H&M (Hennes & Mauritz) heeft plaats moeten maken voor een ander bedrijf, namelijk Hello Fresh. Zij hebben in 2020 voor 350 miljoen euro verkocht aan maaltijdboxen.

Sterkste groei

Ieder e-commercebedrijf heeft in 2020 haar online omzet zien stijgen, maar de sterkste groei werd doorgemaakt door bedrijven die actief zijn in home en living. Hierbij gaat het dus om alles wat te maken heeft met het inrichten van huis en tuin. Waar in 2019 er 54 bedrijven waren die in de noteringen kwamen, waren dit er 70 in 2020. Een site laten maken inclusief webshop wanneer je home en living producten verkoopt is dus een slimme zet.

Bouwmarkten en tuincentra hebben met name de online verkopen flink toenemen. Ook hebben boodschappen- en maaltijdbezorgers door Corona een flinke groei gezien in haar online verkopen. De grootste binnenkomer is dan ook een online supermarkt, genaamd Crisp, dat een online omzet van 105 miljoen euro heeft gegenereerd. Crisp mag plaatsnemen op positie 38 in de Twinkle100.

0 0
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %