Sinds de uitbraak van de pandemie zijn we met de hele wereld thuis gaan werken. Hierdoor zien veel bedrijven nog meer de waarde in van digitalisering en online marketing. De consument bestelt zijn boodschappen en producten online. Een switch van offline naar online koopgedrag. Deze switch is vooral te zien in de vraag naar hulp bij online marketing. Marketingbureaus krijgen het steeds drukker met aanvragen om te helpen met bijvoorbeeld zoekmachines.
Hulp nodig bij online marketing
Online marketing is ondertussen zo complex geworden dat het een fulltimebaan betreft. De taken lopen uiteen: van het managen van social mediakanalen tot het uitsturen van nieuwsbrieven. Waar voorheen deze taken nog weleens werden afgeschoven op de stagiair, is dat tegenwoordig niet meer mogelijk. Er zijn zoveel marketing trends dat je het bijna niet meer kunt bijhouden. Online marketing is een specialisatie en daarvoor zijn er specialisten nodig. Google Ads uitbesteden is namelijk veel makkelijker, dan hier zelf helemaal in te duiken en tijd in te stoppen. Ook bedrijven realiseren zich dit maar al te goed en zetten vol in op het inhuren van gespecialiseerde marketingbureaus. De markt verandert snel, juist de digitale markt. Dat maakt dat het voor bedrijven moeilijker is om op de hoogte te blijven de nieuwste trends. Iedere keer het marketingpersoneel een opfriscursus geven kost uiteindelijk meer geld dan het inhuren van een marketingbureau. Ook dat is een afweging voor bedrijven om te investeren in online marketing.
Duurzame investering
Online marketing is een lange termijn investering. Waar het in het begin draait om het verzamelen van data draait het vervolgens pas om doelen te behalen. Veel bedrijven willen snel resultaat boeken en stappen wanneer dit niet snel genoeg lukt naar een marketingbureau, maar ook zij weten de waarde van data verzamelen. Er ligt echter grote waarde in het investeren op lange termijn. Enkel inzetten op relevante onderwerpen helpt daarentegen ook niet om resultaten te boeken. In plaats daarvan is het volgens marketingbureaus zaak dat bedrijven zich inzetten voor duurzame onderwerpen zoals Google Ads. Wanneer consumenten niet de juiste websites via zoektermen kunnen vinden zorgt dit voor frustratie. Zeker hierbij geven de marketingbureaus aan Google Ads uitbesteden een betere en slimmere optie is.
Marketingtrends
Ook aan de marketingtrends is te zien dat online marketing het waard is om in te investeren. De meeste trends hebben namelijk te maken met online marketing. Zo worden LinkedIn en Instagram steeds meer waard. De platformen zijn niet alleen super gebruiksvriendelijk, het continue updaten van deze platformen zorgen ervoor dat ze relevant blijven voor de doelgroep. Blijvend bij Instagram is te zien dat de waarde van influencers hoger wordt. Een trend die zich het komende jaar ook nog zal voortzetten is het inzetten van microinfluencers om een product te verkopen. Met andere woorden: investeren in online marketing is ook aan de trends te zien de beste keuze.
Klantloyaliteit creëren met behulp van online marketing? Je leest er hier meer over!