Tips om je huis op te ruimen

21/09/2022
7
container huren leiden

Overal ligt wel iets in je huis en je weet niet waar je moet beginnen en alles blijft zich maar opstapelen, omdat je het opruimen uitstelt. In dit artikel ga ik er (hopelijk) voor zorgen dat jij binnenkort een opgeruimd huis hebt. Dit moet je doen met de volgende tips:

Pak ieder dag een klein project aan

Het gebeurt ons allemaal wel eens. Je begint met het opruimen van je aanrecht en een aantal uur later is de hele keuken weer een bende. Veel mensen proppen alles in een kast en nemen zich dan voor om dit later wel uit te sorteren. Je raadt het al, dit gebeurt vervolgens niet.

Een tip is om een groot opruimproject op te delen in kleine projecten. Je kan het beste beginnen met het opdelen van het grote project en vervolgens doe je iedere dag een klein project. Als je toch de motivatie hebt om meer te doen, kun je aan het volgende projectje beginnen. Ruim eerst je bureau op en dan de kast op je kamer. Niet in een keer je hele kamer!

Haal je spullen door vier categorieën

Iedere keer als je iets in je handen hebt, probeer dan te bepalen wat je met dit ding wilt. Je kunt deze keuze sneller maken als ik je de vier categorieën vertel, dus dat zal ik maar even doen:

  1. Dingen die je wilt houden, die terug mogen op hun plek: Je bent bijvoorbeeld je boekenkast op aan het ruimen en je hebt echt een goed boek vast die een plek in de kast verdiend.
  2. Dingen die je niet meer wilt hebben, maar je wilt deze verkopen of weggeven. Dit zijn meestal dingen die je zelf niet meer hoeft, maar waarbij het zonde is om ze we te gooien. Geef het weg of verkoop het!
  3. Dingen die je wilt houden, maar niet wil laten zien. Bij deze dingen komt vaak een stukje emotionele waarde kijken. Dit is vaak iets wat al jaren in de familie zit.
  4. Dingen die waardeloos zijn en je niet meer hoeft. Deze dingen moet je gewoon recyclen of weggooien. Ga bijvoorbeeld een container huren in Leiden en gooi hier alles in weg.

Haal alles van de plek af en bepaal wat je met de spullen gaat doen.

Neem de tijd

De rotzooi is er niet zomaar in een uur terecht gekomen, dus ga er niet vanuit dat je deze ook in een uur op hebt geruimd. Vaak wordt er ook een emotionele waarde gehecht aan spullen. Tijdens het opruimen, moet je soms erg lastige keuzes maken.

Bedenk dat het de herinneringen zijn waar jij waarde aan hecht en niet de spullen. Geef jezelf daarom de tijd om alles op te ruimen. Het hoeft niet morgen al af te zijn. Volgende week of maand kan ook gewoon.

Lees ook:  Duurzaamheid: het is nog steeds belangrijk!

Recent

Twee keer verkeerd lopen en toch de marathon in Stockholm winnen!

Aantal werklozen stijgt!

Tips voor het inrichten van een klein kantoor

Tips om succesvol te ondernemen

Airco's wel degelijk duurzaam! 

© Nieuwsbeest - 2022
Made with
Web Wings