Twee piloten geschorst na in slaap te zijn gevallen

23/08/2022
303
slaapmasker bestellen

Een slaapmasker bestellen was voor deze twee piloten van de luchtvaartmaatschappij Ethiopian Airlines niet nodig. Zij vlogen namelijk hun bestemming naar Addis Abeba in Ethiopië voorbij omdat zowel de piloot als de copiloot in slaap was gevallen.

Ethiopian Airlines heeft niet duidelijk bevestigd of de piloten sliepen of niet, maar verklaarde dat het vliegtuig "tijdelijk de communicatie verloor" met de luchtverkeersleiding. Dat is misschien begrijpelijk, aangezien het incident nog geen week geleden plaatsvond en de luchtvaartmaatschappij nog een grondig onderzoek doet.

Verklaring van Ethiopian Airlines

Ethiopian Airlines verklaarde het volgende, "De betrokken bemanning is uit de operatie gehaald in afwachting van verder onderzoek. Op basis van de uitkomst van het onderzoek zullen passende corrigerende maatregelen worden genomen. Veiligheid is en blijft onze eerste prioriteit."

Kleine vertraging

De Boeing 737-800 landde gelukkig met een klein half uur vertraging alsnog veilig in de hoofdstad van Ethiopië. Er zou een probleemloze bocht zijn gemaakt waarna ze terug vlogen naar hun oorspronkelijke bestemming. De passagiers zouden op geen enkel moment in gevaar zijn geweest.

slaapmasker bestellen

Pilotendutjes

Pilotendutjes, ofwel gecontroleerde rust, komt vaker voor dan je zou denken en is ook een stuk veiliger dan je zou denken. Het is namelijk een belangrijk hulpmiddel bij vermoeidheidsbeheersing. Als beide piloten in slaap vallen is dit echter wel degelijk een probleem.

Air Transport Association (IATA) legt uit, "Voor bemanningen met twee piloten op langeafstandsvluchten is aangetoond dat geplande dutjes van 40 minuten in de cockpit gemiddeld 23 minuten slaap opleveren en de alertheid en prestaties verbeteren op de top van de afdaling. Een kort dutje kan alertheid en prestaties te verbeteren en is een waardevolle strategie om vermoeidheid tegen te gaan."

Hoe kan dit alsnog gebeuren?

De meest waarschijnlijke oorzaak van dit incident is toch echt vermoeidheid van de piloot. In het verleden zijn er soortgelijke incidenten veroorzaakt. Zo hebben de piloten van ITA Airways die in  slaap vielen boven Frankrijk een terreurschrik veroorzaakt, die waarschijnlijk ook te wijten is aan vermoeidheid.

Om dit te voorkomen zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om Fatigue Rest Management systemen (FRMS) te implementeren. Dit zou ervoor moeten zorgen dat piloten voldoende rust krijgen en niet overwerkt raken. Aangezien er aanhoudende personeelstekorten zijn, zijn veel luchtvaartmaatschappijen echter wanhopig om de vluchten niet te moeten annuleren. Hopelijk was dit een wake-up call voor alle luchtvaartmaatschappijen die zich even niet meer zo strak aan de regeltjes houden.

Meer blogs lezen? Lees dan Transport is toegankelijker dan ooit.

Lees ook:  De complexiteit van hardware beheer

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings