Bedrijven vragen massaal om GS1 barcodes

Read Time:2 Minute, 13 Second
Bedrijven vragen massaal om GS1 barcodes

Nederlandse bedrijven staan te springen om GS1 barcodes, dit stelt GS1 Nederland. Afgelopen jaar hebben ruim 4.500 nieuwe bedrijven zich aangemeld bij GS1 Nederland, omdat ze een unieke barcode op hun producten willen voor (online) verkopen. Er zijn ruim 26.000 bedrijven aangesloten bij GS1 Nederland, een groei van bijna 20%.

Corona zorgde voor een stijging van online verkopen. Vooral bij de combinatie van winkel en online verkoop waren sterke groeicijfers te zien. Kleine en middelgrote bedrijven kunnen via online verkoopkanalen hun producten aanbieden en meeliften op het succes van onder andere Bol.com, Amazon en Alibaba. De vraag aan barcodes was vooral te zien bij bedrijven die hun producten via deze online platformen wilden gaan verkopen.

EAN onmisbaar als je wilt verkopen

Ondernemers moeten unieke geregistreerde barcodes aanschaffen, wanneer zij producten willen verkopen. Ook al kan iedereen EAN codes genereren, moeten de EAN codes herleidbaar zijn tot een verkoper. GS1 houdt de registratie hier van bij. Retailers willen daarom alleen geregistreerde barcodes.

Marieke van der Spruit, manager communicatie GS1 Nederland: “GS1 barcodes zijn al bijna 50 jaar dé manier om producten te identificeren. GS1 codes zijn als een paspoort voor een product. Bedrijven hebben dus die unieke barcode nodig, omdat een product dan werkelijk overal verkocht zou kunnen worden: zowel op het schap als online.”

Geregistreerde barcode: duidelijk welk product bij welke artikelcode hoort

Het registreren van een EAN code is nodig, omdat deze code in bijna elk proces een rol speelt. Van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot orderpicking. Nog steeds wordt er bij veel retailers tijd, geld en middelen verspild, om hun data van hun (digitale) schappen op orde te krijgen.

Ook de merkeigenaar ziet dat hun producten online niet altijd goed zichtbaar zijn of zelfs verkeerd staan. De basiskenmerken (zoals merknaam, product omschrijving, gewicht en foto’s) worden geregistreerd en is voor iedereen duidelijk welk product bij welke EAN code hoort.

Drie kleine feitjes over de barcode

  • EAN en GS1? EAN is de afkorting voor European Article Number. Voordat GS1 Nederland onderdeel werd van de wereldwijde GS1 standaardorganisatie heetten ze EAN Nederland. De naam EAN blijft nog steeds bestaan, maar is dus de voorganger van de GS1.
  • De barcodenummers van een product geven het land van productie niet aan. De codes worden aangevraagd door de merkeigenaren bij hun nationale GS1-organisatie. De landencode staat voor het land waar het EAN nummer is aangevraagd. Dus niet waar het product gemaakt is, dit kan overal zijn.
  • De interesse bij de consument om meer, gedetailleerde en betrouwbare productinformatie te krijgen groeit. Komende jaren zullen bedrijven dus zoveel mogelijk productinformatie beschikbaar stellen. Deze informatie kan toegevoegd worden aan de barcode.

 

0 0
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %