Het is heel duidelijk zichtbaar in de statistieken van het CBS. Het koopgedrag van de Nederlanders laat goed zien, wat gaat komen. Wat blijkt namelijk? Dat het koopgedrag laat zien, dat we mogelijk al het onderbuikgevoel hadden dat we in een lockdown gingen.
De cijfers liegen niet
Nee, het gaat ditmaal niet over de Covid cijfers. Het gaat over de cijfers over ons koopgedrag. Wat blijkt namelijk? De cijfers over het koopgedrag in Nederland laten zien, dat er een zeer duidelijk vermoeden was, dat er nog even snel kon worden genoten van gemakken zonder lockdown.
Nog even naar de kapper en kleding kopen
In oktober is er in Nederland maar liefst 8,5% meer uitgegeven dan in de maand daarvoor. Waar gaat dit geld naar toe? Het gaat naar de kapper om de hoek en de kledingmerken zoals Reinders. Verder werden er ook significant meer schoenen verkocht. Verder ging er veel geld naar de stadions, voetbalwedstrijden mochten weer. En ook de restaurants genoten van de broodnodige extra uitgaves, van de consumenten.
Het is daarbij wel duidelijk dat het vooral gaat om de fysieke winkels, waar men bijvoorbeeld kleding van Reinders of Nike schoenen verkoopt. Wat blijkt namelijk verder nog? Er wordt ondertussen in oktober 2021 veel minder uitgegeven aan vervoersmiddelen, eten, drinken en spullen voor de woninginrichting. Het minder uitgeven aan eten en drinken, kun je wellicht verklaren doordat er meer bezoeken waren aan de restaurants.
Wisten de consumenten al?
Al met al, zijn het allemaal uitgaves die laten zien dat de bevolking graag meer erop uitging. Dit wordt ook nog eens bevestigd, doordat er ook nog eens meer verzorgingsproducten werden verkocht. Dit wijst er toch op dat men er graag weer extra mooi uitziet. Hadden de consumenten het al door, dat we in lockdown gingen? Dat zou goed kunnen. Het kan ook zijn dat de mensen 'gewoon weer verder wilden'.
De consument heeft in ieder geval nog van de uitgaven, in de tijd voor de lockdown, genoten. De verwachting kan zijn dat de komende kerst in 2021, toch nog wel redelijk in stijl zullen worden gevierd. Met andere woorden? De koop van kleding, verzorgingsproducten en schoenen zal mogelijk nog goed lopen. Maar de restaurants zullen het wederom enorm zwaar hebben.
Dat kan het signaal zijn dat er bepaalde restaurants het niet gaan halen. De tijd zal het uitwijzen. Oktober was in 2021 voor velen gelukkig een kleine economische opleving, hopelijk is dat genoeg om het jaar 2022 te halen.