Hoe Corona je uitgaven beïnvloedt.

Read Time:3 Minute, 36 Second
Hoe Corona je uitgaven beïnvloedt.

Door de onzekerheid die de maatregelen tegen het Coronavirus met zich meebrengen verandert het bestedingspatroon, maar hoe uit zich dit nou?

Door dat Nederland via de intelligente lockdown deels op slot is gegaan, was het niet meer mogelijk om te stappen in cafés, te tafelen in restaurants en hotels te bezoeken zoals de periode voor Corona. Het is daarom ook niet gek dat er minder geld werd uitgegeven aan de horeca vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) daalde de omzet van de sector in het eerste kwartaal van 2020 met 14%. Deze 14% wordt berekend in een vergelijking met het eerste kwartaal van 2019. Deze daling is de eerste daling sinds de kredietcrisis van zeven jaar geleden.

veranda

De stijgers

De Coronacrisis heeft aan de andere kant ook voor omzetverhogingen gezorgd in anderen sectoren. Een voorbeeld hiervan is de Nederlandse detailhandel. Deze steeg met ruim 10% naar de hoogste omzet in 14 jaar. Het CBS rekent onder deze sector: supermarkten en speciaalzaken die actief zijn in de voedingsmiddelenhandel. Echter zijn de grote winnaars de Nederlandse non-food webshops. De omzet steeg explosief naar bijna 50% meer omzet vergeleken met vorig jaar. Sinds het CBS is begonnen met het bijhouden van de statistieken van non-food webshops in januari 2014 is dit de hoogste stijging tot nu toe. De omzetstijging van april is nu al hoger dan de andere maanden.

Een andere sector waar ook tijdens de Coronacrisis een omzetstijging is te vinden is de doe-het-zelf-zaken sector. Door de extra tijd die is vrijgekomen door de Coronacrisis hebben veel mensen de handen uit de mouwen gestoken in huis en tuin. De aanleg van nieuw gras, het plaatsen van een keuken, het laten bouwen van een houten overkapping of veranda of het verven van een muur behoren allemaal tot de voorbeelden van werkzaamheden die zijn uitgevoerd. Een vakantie naar Tunesië is dit jaar veel geboekt door Nederlanders. Bij de diverse bouwmarkten stonden lange wachtrijen. Het gevolg hiervan is dat een winkel als de Hornbach in de periode maart tot mei een winstverhoging van ongeveer 18% behaalde, terwijl Hornbach de helft van haar winkels in Europa had gesloten.

De dalers

De zware klappen zijn gevallen in de non-food Retail sector. In de schoenen- en modewinkels daalden de verkopen sterk. Een daling van de omzet van 23,4% bij de kledingwinkels en een daling van 20,5% voor de schoenen- en lederwarenwinkels zorgt ervoor dat er moeilijke tijden aanbreken voor een aantal winkels. Het dieptepunt voor deze winkels was de maand April met een daling van 58,8% voor de kledingwinkels en 44,7% omzetdaling voor de schoenen- en lederwarenzaken. Deze dalingen zijn bepaald aan de hand van de omzet in april 2019.

De vervoersector

Een sector die een opmerkelijke stijging is de logistieke sector. Door het advies van het kabinet om thuis te werken en door de sluiting van de scholen is er veel minder gebruik gemaakt van vervoersmiddelen. Toch is de aanschaf van tweedehands auto’s en motorfietsen gestegen. Na een onderzoek van de BOVAG, RDC en de RAI vereniging bleek dat de er een forse stijging is in de verkoop van tweedehands motoren. De brancheorganisaties geven als reden dat mensen door de maatregelen onafhankelijk willen zijn in hun vervoer. Men kiest er liever voor om zelf met de auto te rijden dan te reizen met het openbaar vervoer. De verkoop van tweedehands motoren steeg met 13%. De verkoop van tweedehands auto’s liep terug met 5%, maar wanneer er een vergelijking wordt gemaakt met de jaren vóór 2019, dan zou dit resulteren in een stijging.

De verkoop van airco’s

De verkoop van airconditioningsystemen groeit ook erg op dit moment. Vanwege het advies om thuis te werken zitten veel mensen thuis. Dit in combinatie met het warme weer zorgt ervoor dat mensen sneller kiezen voor de aanschaf van een airco. Het geld dat men overhoudt, omdat de vakantie minder kost of niet doorgaat, wordt in een airco geïnvesteerd. Op deze manier is het thuiswerken en de vakantie in eigen huis en tuin comfortabeler. NVKL (de branchevereniging van de sector) verwacht een verkoopstijging van wel 40% tot 50%. Door de warme zomer van afgelopen jaar en de verwachtte hete zomers van de komende jaren zal de trend zich in alle waarschijnlijkheid

0 0
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleppy
Sleppy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *