Marketing trends 2023 

23/01/2023
9
Marketing-trends-2023

Attentie graag voor de marketing trends 2023. Het jaar 2023 zal op marketinggebied een uitdaging om de aandacht gaan. Zeker met de recessie is het 'vechten voor een plekje'. De juiste recruitment voor marketing is daarom ook erg belangrijk. Ondanks dat het aantal werklozen stijgt. Meer weten over de trends die marketingbureaus en experts van onder andere Marketingfacts benoemen?  Lees hier wat marketeers zoal benoemen als dé trends voor 2023.  

Attentie graag! 

De concurrentiestrijd om aandacht zal toenemen. Minder koopkracht en dus ook minder vraag naar producten en diensten zal de concurrentiestrijd om aandacht op scherp zetten. Dat maakt een slimme marketingstrategie steeds belangrijker. Daarvoor heb je uiteraard wel de juiste mensen nodig. 

Marketing trends 2023: wijze van communicatie 

Als je kijkt naar de communicatie dan vallen een aantal zaken op: 

  • Er is meer gender inclusief taalgebruik en tegelijkertijd is er een groep die hier moeite mee heeft. 
  • Bewustzijn over de omgeving en zorg voor het milieu is steeds meer gemeengoed. Bedrijven die veel vervuilen en weinig doen om dat op te lossen, staan steeds meer onder maatschappelijke druk. Tot nu toe worden zij toch nog veel gesteund door de politiek, maar voor hoe lang? 
  • Bedrijven gaan steeds meer ervaren en erkennen dat interne communicatie en de omgang met medewerkers van invloed is op de externe communicatie en omgeving.  
  • Influencers scoren steeds vaker beter dan reviews voor het overtuigen van een aankoop. 
  • TikTok is een relatief nieuwe binnenkomer op social media gebied. Toch heeft deze al zijn positie in de marketing verworven. Verder is bijvoorbeeld YouTube een kanaal dat zeker bij 18-25-jarigen zeer populair is. Zij kijken al snel zo'n 3 tot 4 uur video per dag.  
  • Zingeving, steeds belangrijker. Er zijn steeds meer mensen die niet zozeer naar materiële vervulling zoeken, maar die meer spiritueel vervulling zoeken. 

Marketing trends 2023 - Achter de schermen 

Op marketinggebied zie je verschillende zaken naar voren komen: 

Sommige ondernemers, met name de grotere bedrijven, zetten zich sterk in op ROI bij de budgettering van marketing. Bij zzp'ers zie je dat er meer sprake is van het volgen van wat goed voelt. Wel met een bepaalde frequentie van posten en het doen van andere marketingactiviteiten.

marketing-strategie

ChatGPT 

Natuurlijk de nieuwe binnenkomer: ChatGPT een chatbot met kunstmatige intelligentie. Ontworpen door OpenAI. ChatGPT is gespecialiseerd in het voeren van dialogen met diegene die het gebruikt. Op dit moment is de kwaliteit van de teksten nog niet inhoudelijk te vergelijken met die van een tekstschrijver, maar mogelijk kan dit in de toekomst anders worden. Een ontwikkeling dus om te blijven volgen in 2023. 

Lees ook:  3 effectieve tips voor de e-mailmarketing van jouw onderneming

Recent

Hygiëneregels in de voedingsmiddelenindustrie

Hoe kun je milieubewuster leven?

Wat is de reden dat goede voornemens niet werken?

Warmtepomp heeft moeite met de koude winterdagen

Vernieuwing centrum van Schalwijk: waar staan we nu?

© Nieuwsbeest - 2023
Made with
Web Wings