De taxi is een onmisbare schakel geworden in de moderne samenleving. Het maakt niet uit of je op zakenreis bent, een avondje uit gaat of dat je een ritje nodig hebt naar het vliegveld, de taxi biedt een uitkomst. De taxi is betrouwbaar en brengt je van A naar B op een efficiënte manier. De taxi is dan ook de mobiliteit van de toekomst en blijft zich ontwikkelen.
Traditioneel
Van origine is de taxi een relatief eenvoudige dienst. Een taxi kon je altijd gewoon aanhouden op straat of bij een taxistandplaats. De chauffeur vroeg je dan meteen waar je naartoe wilde en vertrok met je naar de plek van je bestemming. Door de digitale technologieën is de sector helemaal anders geworden. Er zijn tal van apps beschikbaar die het nu mogelijk maken om op een heel makkelijke manier een taxi te bestellen die je van A naar B brengt. Je boekt en je kan meteen betalen. De taxi komt je dan ophalen en op de plek van bestemming stap je weer uit. Contant betalen aan de chauffeur zoals vroeger, dat is er niet meer bij.
Uitdagingen
Een van de grootste uitdagingen van de industrie nu is de veiligheid van de passagiers en de chauffeurs. In steden waar taxi’s nog niet echt gereguleerd zijn is dit vooral een probleem, maar veel bedrijven hebben al stappen ondernomen om de veiligheid snel te verbeteren. Veel taxibedrijven hebben hun chauffeurs getraind in zelfverdediging en hebben gezorgd dat voertuigen een geavanceerd veiligheidssysteem hebben. Ook de taxiopleiding in Delft of ergens anders in ons land traint chauffeurs zodat ze zichzelf kunnen verdedigen mocht dit nodig zijn. Een andere uitdaging is de toenemende concurrentie van nieuwe vormen van mobiliteit. Denk aan deelauto’s en ride-sharing services. Dit zijn nieuwe spelers die veel invloed hebben. Ze hebben onze manier van verplaatsen nog eenvoudiger gemaakt. Hoewel de taxi’s nog steeds belangrijk zijn, moeten de taxibedrijven zich wel aanpassen om relevant te blijven voor de consument.
Aanpassen
Veel taxibedrijven zijn dan ook begonnen met aanpassen. Een manier om zich aan te passen is het bieden van meer flexibele en persoonlijke diensten. Veel bedrijven hebben een wagenpark uitgebreid met luxere voertuigen om tegemoet te komen aan de luxe en comfort die de huidige consument gewend is. Anderen hebben hun diensten uitgebreid om te voldoen aan de vraag naar gedeelde ritten. Ook digitalisering wordt steeds meer opgenomen in de diensten.