De elektrische auto in 2021

04/01/2021
325
De elektrische auto in 2021

Het jaar 2021 is begonnen. Dat betekent voor kopers van een elektrische auto stress. Op maandag 4 januari opent namelijk het loket voor de subsidie voor elektrische auto’s. Vorig jaar was de subsidiepot al na acht dagen leeg. Toen is er besloten om de subsidie van 2021 naar voren te halen. Dit heeft ervoor gezorgd dat er dit jaar maar 1,1 miljoen euro beschikbaar is.

De elektrische auto is de toekomst

De elektrische auto de is de auto van de toekomst. Steeds meer mensen zien het als een serieus iets, een elektrische auto. Hierbij gaat het dan voornamelijk over de periode waarin men opzoek gaat naar een nieuwe auto. De elektrische auto is voor veel mensen een auto die wordt meegenomen in het koopproces. Lees hier wat de voor- en nadelen zijn van een elektrische auto. De belangrijkste reden hiervoor is dat er steeds meer merken met een elektrische of een hybride auto komen. Men realiseert zich dat het tijd wordt om misschien over te stappen. De autofabrikanten in Europa worden via wetgeving gedwongen om elektrische en hybride auto’s te produceren. Zo zien we steeds meer merken die onder de druk van deze wetgeving overstag gaan.

De Tesla

Een van de eerste echt bekende elektrische auto’s zijn de auto’s van het merk Tesla. Dit Amerikaanse merk was een van de eerste die elektrische auto’s fabriceerde voor het hogere segment. De Tesla’s zijn ook bekent door hun rijhulpsystemen. Tesla is namelijk bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto. Door middel van software updates moet het mogelijk worden voor huidige gebruikers om hun auto zelf te laten rijden. Tesla is nog bezig met het ontwikkelen van de juiste veilige software. Vandaar dat deze update nog wel even op zich laat wachten. Daarnaast zien we dat Tesla erin is geslaagd om een goed laadnetwerk aan te leggen. Het opladen van elektrische auto’s is namelijk voor veel mensen de belangrijkste reden om geen elektrische auto te kopen. Tesla speelt hierop in door zelf laadnetwerken aan te leggen. Zo kunnen Tesla gebruikers blijven reizen zonder al te veel problemen.

De elektrische auto in 2021

Volkswagen en hun problemen

Tesla is op dit moment een van de koplopers op het gebied van elektrische auto’s. Er zijn ook merken die pas veel later zijn overgestapt omdat zij eerst een andere strategie volgden. Als voorbeeld kunnen we hiervoor Volkswagen nemen. Onder de Volkswagengroep valt niet alleen Volkswagen maar ook: Seat, Skoda, Audi, Porsche, Bentley en Cupra. Volkswagen dacht dat de toekomst zou liggen bij schone dieselauto’s. Toen zij merkte dat deze visie niet overeenkwam met de werkelijkheid werd er gesjoemeld. Binnen Volkswagen besloot men om software te programmeren die ervoor zorgde dat de uitstoot van de dieselmotoren veel lager zou zijn wanneer deze op een testbank stond. Dit zorgde voor het grote dieselschandaal. Daarbij moet gezegd worden dat ook andere merken zich hieraan vuil gemaakt hebben. Toch is Volkswagen tot nu toe nog het bedrijf dat hier het meeste mee heeft gesjoemeld.

Nog altijd niet helemaal probleemloos

Volkswagen heeft haar koers dan ook inmiddels verandert. Met de komst van de nieuwe elektrische modellen hoopt Volkswagen de concurrentie toch bij te kunnen houden. Ze lopen door het ‘dieselschandaal’ inmiddels wel een straatlengte achter op de rest. De nieuwe ID.3 en de ID.4 zullen ervoor moeten zorgen dat deze achterstand wordt ingehaald. Door software die nog niet af is, blijft het maar de vraag of Volkswagen het wel gaat halen. De toekomst zal uitwijzen of deze grote autofabrikant het zal aan halen.

Lees ook:  De betaalbare elektrische auto’s van 2021

De subsidie is een probleem voor nieuwkopers

Terugkomend op de subsidiepot. Het afgelopen jaar hebben we dus gezien dat steeds meer bedrijven hun koers wijzigen. Zij kiezen er dan voor om toch over te stappen naar elektrisch rijden. Ook de bedrijven zoals als Volkswagen willen de bedrijven zoals Tesla bijhouden. Door deze nieuwe wedstrijd zien we dat het voor consumenten steeds interessanter wordt om een elektrische auto te kopen. Elke fabrikant kiest namelijk een eigenstijl. Dit betekent dat iedere auto weer verschillende opties heeft. Bovendien zullen de prijzen van de auto’s in de komende jaren ook gaan zakken. Toch maakt de Nederlandse overheid met dit lage subsidie bedrag het de fabrikanten en consumenten moeilijk. In andere landen zien we namelijk veel hogere subsidie bedragen. Het zou dus goed zijn als de Nederlandse overheid zich realiseert om ook dit jaar de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s te verhogen.

Aanbod tweedehands elektrische auto’s is te laag

De subsidiepot voor tweedehands elektrische auto’s wordt wel weer aangevuld. Dit komt doordat deze pas aan het eind van 2020 leeg was. Bovendien is de vraag naar deze subsidie veel lager. Er zijn immers nog niet zoveel tweedehands elektrische auto’s op de markt. Toch zullen we de komende jaren gaan zien dat het aanbod toch toe zal gaan nemen. Dit zal ervoor zorgen dat het interessanter zal worden om een tweedehands elektrische auto te kopen.

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings