Nieuwe stakingen Duitse treinmachinisten

30/08/2021
304
transport offerte aanvragen

De afgelopen weken waren er al diverse stakingen in het Duitse spoorvervoer. Machinisten legden massaal het werk neer omdat zij een coronavergoeding willen hebben. Daarbovenop komt dat de machinisten ook een loonsverhoging willen hebben. In 2022 zou er ook een loonsverhoging van 1,8% moeten volgen. De Deutsche Bahn beloofde de machinisten een loonverhoging van 1.5%. Deze loonsverhoging zou echter pas plaatsvinden in 2022. Hiermee gaan de vakbonden en de Duitse machinisten dus niet akkoord. Het gevolg is dus dat in heel Duitsland machinisten al een aantal keren het werk hebben neergelegd. Veel mensen dachten dat het aantal machinisten dat mee deze staking mee zouden doen wel mee zou vallen. Het blijkt echter nu al tot twee keer toe dat dit niet het geval is. Het gevolg is dat het grootste gedeelte van de treinen stil blijft staan waardoor mensen dus niet naar hun werk kunnen.

Nederlandse transportsector probeert verbod op staken te forceren

Naast dat het vervellend is voor mensen die werken is het ook vervellend voor bedrijven. Zo zijn er namelijk genoeg bedrijven die hun goederen via Duitsland per trein vervoeren. Ook deze machinisten staken en dus staat alles stil. De wachttijden lopen op en de voorraden lopen terug. Omdat de transportsector veel last heeft van deze stakingen besloot de Nederlandse transportsector om naar de EU te stappen. De Nederlandse transportsector is van mening dat de stakingen zoveel negatieve gevolgen hebben dat het vrije verkeer van goederen in de EU in gevaar komt. Dit zou betekenen dat de Duitse rechter de stakingen van de machinisten moet verbieden. Tot nu toe is het oordeel nog altijd niet bekent. Toch lijkt het erop dat de Nederlandse transportsector hier bot gaat vangen. Daarmee blijft het een Duits probleem en moet de sector hopen dat de Duitse overheid gaat ingrijpen.

Stakingen van woensdag tot dinsdag

Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat de linkse partijen in Duitsland vinden dat Bondskanselier Merkel moet ingrijpen. De nieuwe stakingen zullen meerdere dagen gaan duren. Zo duurt de staking van woensdag 1 september tot en met de dinsdag erna. De gevolgen van deze nieuwe stakingen zijn groot. De Duitse overheid onder leiding van Merkel zal er dus voor moeten zorgen dat deze stakingen van de baan worden geveegd. De linkse partijen vinden dat de Deutsche Bahn dieper in buidel moet tasten om te voldoen aan de wensen van de machinisten. Deze actie kan ervoor zorgen dat er vanuit Berlijn weer meer geld naar de Deutsche Bahn moet gaan. De grote vraag is of dit zal gaan gebeuren. Om als bedrijf een duidelijk beeld te hebben van de situatie is het aan te raden om vooraf een transport offerte aan te vragen. Met deze transport offerte krijgen bedrijven namelijk een duidelijk beeld van de kosten en vertragingen die er mogelijk zullen optreden.

Lees ook:  De toeslagenaffaire blijft een hoofdpijn dossier voor Rutte

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings