Sinds het Russische offensief in het Oekraïense grondgebied, wordt Rusland van alle kanten geboycot. Westerse merken trekken zich massaal terug uit Rusland. De 130 Starbucks locaties krijgen geen bekertjes meer en ook geen koffiebonen! De ruim 200 McDonalds vestigingen en andere fastfood ketens in Rusland hebben de deuren helemaal gesloten voor de Russen. Hun diensten worden niet meer geleverd en de vestigingen heb geen mogelijkheid meer om open te blijven. Het Nederlandse Heineken is gestopt met de productie en verkoop in Rusland. Heineken had in Rusland nog een aantal populaire dochtermerken, die ook uit de productie gehaald zijn.
Andere grote leveranciers van alledaagse essentiële producten leveren ook geen materialen meer en door de olieprijs stijgingen, staat het er slecht voor met de productie van plastic bekertjes, bordjes, servies en voedselverpakkingen. Toch is dat eigenlijk geen slecht nieuws.
De plastic soep
Meer dan de helft van al het plastic zwerfafval in de zee en op het land is afkomstig van productie na het jaar 2000. Op de website van de rijksoverheid is te lezen dat het vooral gaat om verpakkingen van eten en drinken. 90% van het werfafval is kunststof. Zwerfafval is schadelijk voor het milieu omdat kunststof niet makkelijk afbreekbaar is door de natuur. Het gevaar daarvan is dat giftige en vervuilende stoffen zich makkelijk hechten aan kunststof. Vogels en vissen kunnen verhongeren, stikken of vast komen te zitten en sterven. Daarnaast vervuild het de visvangst doordat vissen ook meer afvalstoffen binnen krijgen.
Het plastic opruimen is een ingewikkelde en dure onderneming.
Plastic producenten zoeken naar duurzame oplossing
Jaarlijks beland er 9 miljard kilo aan plastic in de oceaan. Dat is een enorm groot probleem! Daarom zijn producten van plastic hard op zoek naar een goed alternatief. Op 14 en 15 september 2022 wordt er in de Brabanthallen de kunststofbeurs gehouden. Die staat in het teken van future proof plastic dit jaar. Duurzaamheid en recyclen, smart productions en digitalization, zijn de hoofdonderwerpen van de beurs. Een goed teken dat bedrijven zich echt bewust zijn van het feit dat deze industrie de grootste verantwoordelijkheid draagt voor de plastic soep in de wereld.
Niet voor iedereen is het boycotten en verdwijnen van of duurder worden van bekertjes een groot probleem. Er is een Run op bedrukte koffiemokken door bekertjes boycot en het verdwijnen van de vraag naar plastic alternatieven.