Verbeter je power BI KPI met prescriptive analytics

Read Time:1 Minute, 57 Second
Verbeter je power BI KPI met prescriptive analytics

Het nieuwe toverwoord in de wereld van data analytics: prescriptive analytics. Je zult je nu wel afvragen wat dat is, wat je er mee kunt, wat het oplevert met betrekking tot je power BI KPI, of hoe je het precies toepast. Wij vertellen je meer.

Wat is prescriptive analytics?

Kort door de bocht kan het worden gezien als de meest volwassen wijze van data analytics. Descriptive en diagnostic analytics kijken namelijk vooral naar het verleden, om vervolgens hier lessen uit te halen, neemt prescriptive analytics juist een kijkje in de toekomst. De methodiek gaat zelfs een stap verder dan predictive analytics, dat probeert namelijk alleen te voorspellen wat er gaat gebeuren.  Bij prescriptive analytics breng je niet alleen de toekomst in kaart, je probeert deze ook nog eens te optimaliseren met behulp van de juiste interventies.

Bij prescriptive analytics gebruik je zowel algoritmes als data om de beste toekomststappen vast te stellen. Je bouwt namelijk voort op de kennis die je hebt opgedaan bij predictive analytics. Je kunt het zien als een soort tandem, de een is nodig om de ander van waarde te laten zijn.

Nieuw goud

Een belangrijke randvoorwaarde is dat de juiste data beschikbaar moet zijn, om de benodigde afwegingen te kunnen maken. Als voorbeeld nemen we een bedrijf dat alcoholische dranken verkoopt. Middels prescriptive analytics wil de onderneming de optimale prijs van flessen drank bepalen, met het doel om de winst te maximaliseren. Een goed voorbeeld van een power BI KPI.

Door de historische verkoopdata, prijzen, consumentengedrag en de prijselasticiteit van de producten te analyseren, ben je in staat om de te verwachten verkoopniveaus en de effecten van prijsveranderingen op de verkopen in kaart te brengen. Zodra je vervolgens interne data zoals de kosten, opbrengsten en marges inbrengt, kun je vervolgens de optimale prijzen voor winstmaximalisatie bepalen.

Zonder het gebruik van de data als basis, de slimme algoritmes en prescriptive analytics is het niet mogelijk om in te zien. Dat winstmaximalisatie iets anders is, dan enkel het verkopen van zoveel mogelijk producten of het opschroeven va het marktaandeel van een bepaalde productlijn.

Het toepassen van prescriptive analytics kan overigens in veel meer situaties tot waardevolle inzichten leiden. De methodiek kan namelijk overal toegepast worden om de toekomstige besluitvorming te verbeteren. Kies dus ook snel zelf voor prescriptive analytics voor het verbeteren van je power BI KPI.

0 0
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %