Ook de betaalbare duitse zonneauto gaat het niet redden

10/03/2023
164
zonneauto

Sono Motors trekt de stekker uit zijn zonneauto-project. Na zeven jaar ontwikkeling en tientallen miljoenen investeringen zal de 'betaalbare' zonneauto Sion nooit op de markt komen. Sono Motors had al 45.000 auto's besteld gekregen, maar het bedrijf was niet in staat om voldoende financiering te vinden om het project voort te zetten. Het Helmondse bedrijf Lightyear heeft onlangs ook de productie en verkoop van de Nederlandse zonneauto Lightyear 0 moeten stopzetten vanwege geldtekort. De ontwikkeling van de Lightyear 2 gaat echter door met nieuwe investeerders. Het is duidelijk dat het nog enige tijd zal duren voordat zonneauto's op grote schaal verkrijgbaar en betaalbaar zijn.

Slecht nieuws voor de industrie

Het nieuws van Sono Motors is slecht voor de industrie die probeert de zonneauto's mainstream te maken. In de afgelopen jaren hebben verschillende autofabrikanten geprobeerd om een ​​betaalbare zonneauto te ontwikkelen. Tesla heeft bijvoorbeeld een versie van zijn Model S met een zonnedak aangeboden. Het Australische bedrijf Sono Motors ontwikkelde een zonneauto die door de zon en het stopcontact kan worden opgeladen. Het Japanse bedrijf Lightyear wilde een volledig zonneauto aanbieden met de Lightyear One, terwijl het Nederlandse bedrijf Lightyear de Lightyear 0 en 2 ontwikkelde, die door de zon worden opgeladen.

EU ziet een toekomst in de ontwikkeling

Eind vorig jaar erkende de Europese Unie zonneauto's als een "volledig hernieuwbare energiebron". Deze erkenning is belangrijk voor de industrie omdat het aangeeft dat de EU een toekomst ziet in de ontwikkeling van zonneauto's en het gebruik ervan aanmoedigt. Desondanks hebben bedrijven zoals Sono Motors en Lightyear moeite om financiering te vinden om hun projecten voort te zetten.

De ontwikkeling van een zonneauto is kostbaar omdat deze moet worden uitgerust met zonnepanelen die voldoende energie kunnen opwekken om de auto van stroom te voorzien. Bovendien moet de auto licht zijn om energie-efficiëntie te maximaliseren. Daarom worden de meeste zonneauto's gebouwd met lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en aluminium, die duurder zijn dan staal. Dit maakt de productie van zonneauto's kostbaar en moeilijk te financieren.

105 miljoen nodig

Het was voor Sono Motors noodzakelijk om minstens €105 miljoen te verzamelen om het project af te ronden, maar helaas slaagde het bedrijf er niet in om voldoende financiering te vinden. Ondanks het feit dat er meer dan 45.000 pre-orders waren voor de Sion, was het niet genoeg om het bedrijf te redden. CEO en medeoprichter Laurin Hahn verklaarde dat het bedrijf moeite had met het inzamelen van geld, waardoor er vertragingen ontstonden in de ontwikkeling van de Sion en het bedrijf meer geld moest ophalen. Wil jij jouw auto verkopen om geld vrij te maken voor een investering in duurzame mobiliteit? Overweeg dan eens om te investeren in innovatieve bedrijven zoals Sono Motors die zich inzetten voor een groenere toekomst.

De zonneauto was een perfecte stap richting een nieuw concept voor duurzaam rijden. Dit zien we terug in de trends voor auto's. Lees hier alles over dit onderwerp.

Lees ook: Welke bioscoopfilms zijn het echt waard in 2024?

Lees ook:  Vergeet jij ook vaker dingen?

Recent

Nederlanders kiezen voor cremeren

De financiële wereld is sinds Covid in een stroomversnelling terecht gekomen

Wat kun je met Internet of Things doen?

Waarom woonboulevards massaal worden bezocht op feestdagen

Wat zijn de verschillen tussen automaat- en schakelrijlessen?

© Nieuwsbeest - 2024
Made with
Web Wings